Běžnou věcí je dělat rozhovory s našimi jezdci. Dnes jsme se ale rozhodli nahlédnout „za oponu“ a vyzpovídat Aleše Sílu coby hlavního pořadatele, organizátora a promotéra.
Ahoj Aleši,
než se dostaneme k samotnému driftu, prozraď nám něco o sobě.
Ahoj, zdravím Tebe i všechny čtenáře. To jsou otázky hned od začátku na tělo 🙂 …
Jsem ve věku, kdy už nedělám velké narozeninové párty. Dříve to bylo lepší. Je mi 46 let. Bydlím kousek za Prahou a do práce, která živí mě a moje dvě děti, to mám na motorce 14 minut 🙂 ..
Když pomineme svět motorsportu, zajímá tě i něco dalšího?
Mám plno koníčků, ale velice rád se potápím. Chodím pod vodu na návštěvu a hodně si tam odpočinu.
Jelikož se kolem driftu pohybuješ už řadu let, zkoušel sis někdy jaké to je “jezdit bokem”?
Ano, zkoušel na Ebisu 🙂 .. Doufám, že se tam znovu brzy podívám. Takže pořád bokem.

Kterou trať máš nejraději a proč? 🙂
Já mám rád všechny tratě. Každá má své kouzlo. Myslím si, že Czech Drift Series má velmi kvalitní okruhy pro drifting.
Pojďme se trochu více zaměřit na to, jak CDS funguje. Nejdříve nám prozraď, kolik vás na tohle všechno je a kdo přesně je společně s Tebou za oponou 🙂
CDS se dostalo za 15 let tam, kde jsem si přál, aby bylo. Sám bych to nikdy nedokázal. Je to práce celého našeho teamu. Někteří to dělají se mnou už 8 let. Za to patří všem můj respekt, jelikož to nedělají pro peníze.
Ale není to jen team CDS, který má vliv na to jak Drift Challenge vypadá. TO je jen 1/3, 2/3 jsou Drifteři. Parta skvělých bláznů, kteří dělají svým uměním tak skvělou podívanou, že na nás začalo chodit po pár letech tisíce diváků.

A to je ta 3/3. Bez nich by to už prostě nebylo ono. Diváci driftingu jsou jiní a umějí si závody užit na plno. Reagují na moderátory, umějí podporovat potleskem a pískáním driftery a team CDS posouvají konstruktivní kritikou ke zkvalitňování celého seriálu. Všem jmenovaným patří můj obrovský, upřímný blaho-sklon.
Jak vnímáš spokojenost závodníků jak našich, tak zahraničních vůči CDS?
To je to, co jsem již říkal. Je to parta skvělých magorů a za to, co dělají, mají můj velký respekt. Doufám, že tím množstvím kolik jich jezdí z Čech, Moravy, Slezska, ale i ze zahraničí, je důkaz toho, že naši práci děláme správně a jsou opravdu spokojeni.
CDS za poslední roky udělala obrovský posun vpřed, jak kvalitou režie závodu, tak kvalitou samotných jezdců a jejich vozů. Vnímáš to do budoucna jako šampionát, ze kterého vzejde primárně Mistr ČR, jako tomu je momentálně? Nebo jsou tvé vize nakloněny třeba i posunem k mezinárodní úrovni, alias Drift Masters, apod.? Vždyť angažmá, už dnes zahraničních závodníků napříč kalendářem, je velmi vysoké a občas onen „výtah“ bodovaných jezdců CDS z celkového pořadí závodu neobsahuje ani polovinu přihlášených jezdců.
Všechno má svůj čas. Každá série má něco, proč tam drifteři a diváci jezdí. Každý rok se pomalu posouváme a zkvalitňujeme jak organizací závodu, tak tratě. To je základ, který všichni vnímají úplně automaticky, ale to „TO“ na čem vše stoji i padá. Pak je to ta omáčka okolo. Hostesky, plameny a hlavně marketing. A na to jsou nutné další peníze.

Ale i přesto s rozpočtem se kterým pracujeme, podává team CDS výborný výkon. DM je velice kvalitní série, ale mají rozpočet na jeden závod jako máme my na jeden rok. Doufám, že se toho také dožiji 🙂 ..
Myslíš si, že by mohli být jezdci vůbec na něco takového, jako je mezinárodní šampionát, finančně připraveni?
Myslím si, že ano. Jde to ruku v ruce. Čím kvalitnější bude CDS, tím větší možnost budou mít kluci sehnat partnery a tím budou moci více jezdit. Tím budou lepší a lepší.

Za tu dobu, co jsem dělala rozhovory s našimi jezdci, se nesčetněkrát objevila průrva mezi nimi a závody. A tou byla finanční stránka. Byly i případy, kdy to jezdec kvůli takto nákladnému koníčku vzdal. Nepřemýšleli jste o ustálení ceny startovného, či jiných změn, které by napomohly zlepšit finanční situaci závodníka?
Cena startovného je často skloňované téma. Startovné se snažím držet na co nejnižší možné hranici. Často jsem za to kritizován jak ze strany teamu CDS, tak i AČR. V rozpočtu na závod je tato položka také nejnižší náklad pro závodníka. Vše se zdražuje v desetitisících a startovné se zvyšuje minimálně. Ale chápu, že na někoho to může být hodně. Je mi to líto, ale je to jako bych byl mezi mlýnskými kameny.
Mám pro to přísloví: „Není na světě ten, který by se zavděčil všem.“

Skoro každoročně probíhají nějaké změny. Nebojíte se velké vlny odchodu ze strany jezdců kvůli změně pravidel od roku 2022?
Ne, nebojím. Neděláme změny jen tak pro nic za nic. Jde hlavně o bezpečnost jezdců. Zjednoduším svou odpověď. Jezdci se zdokonalují, zrychlují, mají silnější auta, jezdí rychlejší tratě. Je to jednoduchý vzorec. Když si tohle všechno sečteš, úpravy, které děláme, jsou ještě mírné. A věř mi nikdo se nechce při svém koníčku zabít nebo zranit a já nechci do vězení. To by si měli všichni uvědomit. Štěstí přeje připraveným.
Co se týče pandemie, zkomplikovala životy nám všem. Díky všemožným opatřením se pozastavily dočasně i závody. Momentální stav je takový, že sportovní akce se může konat do určitého limitu osob. Jelikož je před námi Sosnová, jakým způsobem budete tyto opatření řešit?
Situace se na bojišti mění každým okamžikem a my se bohužel vždy musíme řídit nařízením vlády. Ale protože jsem věčný optimista, věřím, že červencovou Sosnovou pojedeme včetně diváků.
Už možná i v Ostravě 🙂 ..

CDS čekají ještě čtyři závody. Když pominu Polsko, u kterého nemáme jistotu, že proběhne kvůli hranicím, tak pouze tři. Myslíš si, že tři závody stačí na to, aby mohl být vyhlášen Mistr ČR?
Ano, za těchto zvláštních podmínek ano. Stalo se prostě to, co se stalo a nikdo za to nemůže. Podmínky jsou pro všechny stejné.
Otázka na závěr: Kdyby jsi mohl lusknutím prstu cokoliv změnit ve svém životě, co by to bylo?
Aby byl světový mír 🙂 … Ne, dělám si legraci. Chtěl jsem to jen odlehčit, i když by to bylo hezké.
Nic bych neměnil. Jsem rád za to, jaký život žiji. Jsem rád za lidi, které mám kolem sebe. Hodně lidí se vymlouvá na osud, ale vždy máš právo volby a já říkám „ Řiď svůj osud “.
