Vše začalo tak, že se mi jednoho dne ozval Chose s nápadem přinést pohled z druhé strany organizace driftů a také ukázat divákům a čtenářům závody z míst, kam se jen tak nepodívají. Dohodli jsme se, že začneme s něčím jednodušším, a to závodní sérií Apexmasters v Turecku. Proč vlastně zkontaktoval mne? Asi by bylo dobré se nejdříve představit. Mé jméno je David Kalaš a jsem mezinárodním porotcem driftů. Hodnotím v současné době série jako Drift Masters European Championship, D1GP Japan, Czech Drift Series, Drift Open, Gatebil, Apexmasters, FIA IDC a mnoho dalších, dělal jsem spottera na Formula D a jsem evropským zástupcem pro FIA v oblasti pravidel a porotcování driftů. Díky mé práci se mi daří dostat do míst, kam se každému nepodaří, proto jsme se dohodli, že vám zkusíme něco ze zákulisí ukázat.
Vlog: https://www.youtube.com/watch?v=GwreAEAgxmk
Bohužel nedokáži dělat zajímavé záběry ze závodu jako takového, ale budete se moci těšit alespoň na záběry z tréninků, detailní záběry zázemí, nebo závodních speciálů. Jelikož se znám s většinou jezdců, tak jsou poměrně sdílní ohledně natáčení jejich techniky a podávání informací. Každopádně klasických videí o driftech a s jejich kvalitou nemohu ani zdaleka soupeřit, zde se jedná spíše o dokument o přiblížení se místům, kam se člověk nedostane.
Problém nastal hned po dotočení prvního dílu, kdy jsem narazil na zásadní problém a tím je čas, jelikož se nedá živit porotcováním, musím mít i klasické zaměstnání, které je také časově náročné, k tomu 28 závodů za rok a malý syn doma je šílená kombinace. Z toho důvodu se mi podařilo zpracovat video a napsat k němu základní text až nyní (závod se konal již koncem dubna). Je to pouze test toho, jestli by byl o videa ze zázemí zájem, tak nám určitě dejte vědět, jestli to má smysl, nebo ne. Nebo pokud vás napadne něco (a budete v našich schopnostech) tak to můžeme zařadit. Pokud článek bude mít úspěch můžeme ukázat zázemí např. DMEC 2019, nebo D1GP (ještě v letošním roce se pojede Tokyo).
Teď už k samotnému závodění v Turecku, je to národní série, která podobně jako CDS již několik let jede pod místním autoklubem a tím pod FIA. Nicméně úroveň je zde o něco nižší než např. u nás. Hlavním důvodem je extrémní nákladnost tohoto sportu díky tureckým zákonům, jako např. nemožnost dovozu ojetého vozidla ze zahraničí, extrémně vysoké dovozové daně, někdy i přes 100%. Díky tomu i základní stavba auta vyjde jako u nás profesionální stavba závodního speciálu. Dalším problémem je nedostatek schopných mechaniků, nebo dílen, které by byly spolehlivé a tak se většinou závodníci musí spolehnout pouze samy na sebe a také díky tomu vznikají, někdy až úsměvné chyby v úpravách, které i ostatní kopírují.
Nicméně na závodech vždy panuje velmi přátelská atmosféra a celé závody se řídí motem „Keep Drifting Fun“ a proto se do Turecka rád vracím již řadu let a musím říci, že se za tu dobu úroveň zvedla a kluci už jdou i naplno do battlů a občas se na startovním poli objeví i zajímavá jména jako Enver Haskasap (ve videu), Dmitriy Illyuk, Alexandr Grinchuk, Ibrahim Yucebas. Pokud se Vám drifty v Turecku zalíbili určitě doporučuji spojit s dovolenou i návštěvu jednoho ze závodů a pak si můžete užít skvělé Turecké jídlo a mrknout na četné Turecké památky.
A abychom ukázali, že to není jen práce, ale občas i zábava, tak zde máte bonusové video https://youtu.be/YRR3GyNoCZQ
Pár slov od jednoho ze zakladatelů série Apexmasters (Mustafa Kazanç):
Drifting začal v Turecku v roce 2006. Série Apexmasters byla založena v roce 2012. Na začátku bylo 10-12 závodníků, kteří se účastnili závodů. V té době bylo vůbec složité získat dostatekl závodníků k sestavení TOP16. Později jak se drifting stával více populárním, se nám podařilo dát dohromady 30-40 kvalitních závodníků z celého Turecka, ale z ekonomických důvodů se většinou pouze polovina účastní každého závodu Apexmasters.
Několik posledních let je série Apexmasters podporována společností Red Bull a předtím Monster Energy. Díky tomu se podařilo vytvořit dostatečně konkurenční prostředí a tyto společnosti tak začli posílat jimi podporované závodníky, aby se mezi sebou utkali na turecké půdě.
Dovolte mi více přiblížit unikátní tureckou driftovou scénu. Máme asi to nejdražší palivo a závodní auta na světě. Daňové zatížení na tento segment je neuvěřitelně vysoké, až tolik, že tomu Evropan jen těžko dokáže uvěřit. V Turecku neexistuje skoro žádný výrobce závodních dílů a proto je vše třeba dovážet ze zahraničí. A zde přichází ten problém, do Turecka je ilegální dovážet použité díly (včetně motorů), dále se nesmějí dovážet ojeté automobily. Dovozové daně jsou pak extrémně vysoké (v některých případech i přes 100%). Takže v těchto podmínkách není možné bez řádné investice vůbec začít. Je mi jasné, že motorsport je drahý koníček, ale pro představu za stejné peníze za jaké postaví v USA závodní speciál pro FormulaD, v Turecku postaví pouze driftový speciál základní, nebo lehce pokročilé úrovně (např. BME E36 s motorem M50 a turbem s 500koňmi). Proto také jezdci se obávali jezdit těsné battly, jelikož nechtěli přijít o svou investici. Je to jako driftovat s drahým Bentley. Aby toho nebylo málo, díky cenové náročnosti není trh úpravců vozidel rozšířený a je tak těžké najít dílnu s dostatečným množství zkušeností.