FD: Legendy Formula D

Je to už 15 let, co se odehrál první ročník šampionátu Formula Drift. A i po patnácti letech jsou zde čtyři závodníci, kteří od roku 2004 nevynechali ani jednu sezónu a závodí dodnes. V tomto článku si přiblížíme to, jak se k driftům dostali, jejich závodní kariéru a jejich úspěchy.

Chris Forsberg

Asi jeden z světově nejznámějších závodníků pocházející z předměstí Filadelfie. Nepochází z rodiny závodníků ani mechaniků. S závoděním ho tak spojili až strýcové, kteří byli fanoušci drag racingu. K driftu se dostal podobně jako řada jiných jezdců. Prostě začal s autem jenom blbnout. S přibývajícími zkušenostmi se v roce 1998 začal zajímat o samotný drift. Na internetu se mu podařil najít již rostoucí drift v Japonsku a kultura driftu ho ihned dostala. Brzo však kvůli svému blbnutí přišel na půl roku o řidičák. To ale Chrise nezastavilo a v tomto mezičase stavěl svůj prvním drift speciál, aniž by v USA existovaly nějaké závody.

Chris Forsberg (www.formulad.com)

Prvním velkým závodem, kterého se Forsberg účastnil byl D1 Grand Prix 2003 v Irwindale, ale do závodu se nakonec ani nekvalifikoval. Po roce, v první sezóně FD, se mu už ale podařilo obsadit celkové druhé místo. V roce 2009 pak přidal svůj první titul šampióna FD. Další přidal v roce 2014. kdy se mu podařilo získat 5 pódiových umístění ze 7 závodů a ani jednou neskončil mimo TOP 4. Tento svůj rekord následně zlomil v roce 2016, kdy si připsal dokonce šest po sobě jdoucích umístění na bedně, což mu zajistilo další titul mistra FD. Forberg je tak zatím jediný pilot FD, který dokázal získat tři šampionáty a zároveň je držitelem největšího počtu pódiových umístění ze všech závodníků FD.

Nissan 370Z Forsberga (@ChrisForsbergRacing)

Daijiro Yoshihara

Jezdec původem z Japonska. Na střední poprvé spatřil drift a prostě si řekl, že to musí dělat. Za přibližně 200 dolarů si tak pořídil dnes už legendární Toyotu AE86 a začal se učit driftovat na horských silnicích. Dlouhou dobu byl ale pro Daijira drift pouze koníček. Vystřídal tak množství různých profesí, kdy se živil např. prací na pumpě, prodejem aut nebo řízením náklaďáků.

Daijiro Yoshihara (www.daiyoshihara.com)

Až v roce 2003 získal možnost profesionálně závodit v sérii D1 Grand Prix v USA, ačkoliv se v životě žádné drift soutěže neúčastnil a nebyla to ani jeho priorita. Tuto šanci využil a díky dobrému výsledku z tohoto a dalších závodů získal možnost účastnit se úvodní sezóny FD v roce 2004. Od té doby vystřídal různé závodní týmy, získal řadu pódiových umístění a v roce 2012 se stal celkovým vítězem FD. Mimo FD se pak zúčastnil např. závodů do vrchu v Pikes Peak nebo jste ho mohli zahlédnou v řadě promo a komerčních spotů.

Subaru BRZ Yoshihary (@daiyoshihara)

Ken Gushi

Závodník narozený v Japonsku, který ale vyrůstal v Los Angeles. Gushi měl k závodům blízko už od dětství, jelikož byl jeho otec automechanik a fanoušek rally. Otec ho tak už v třinácti letech učil řídit Toyotu AE86 v poušti kousek za LA. Z rally se ale přeorientoval na drift a už v šestnácti letech zúčastnil D1 Grand Prix.

Ken Gushi (@kengushi)

O dva roky později nechyběl v první sezóně FD, čímž se stal nejmladším pilotem startujícím ve FD. O rok později již nastoupil jako jezdec za Ford Motorsport a v šampionátu obsadil celkové 3 místo. Gushi pak v průběhu let sbíral řadu vítězství na různých závodech a show akcích. Ve FD se mu ale už tolik nedařilo. Jediné vítězství zaznamenal v Houstonu v roce 2005 a jeho celkovým nejlepším výsledkem v šampionátu bylo celkové 2. místo v roce 2015.

Toyota GT86 Gushiho (www.toyota.com)

Vaugn Gittin Jr.

A na závěr další ikona driftů. Závodník jehož videa mají na internetu miliony shlédnutí a který se dostal např. do počítačových her. Sám však pochází z poměrně skromných poměrů, kdy si vždy musel vydělat na to co opravdu chtěl. Rok a půl studoval IT na vysoké škole, pak ale zjistil, že až tak moc ho věda nezajímá. V IT průmyslu však zůstal a díky své šikovnosti už ve 21 letech fungoval jako administrátor sítě firmy o hodnotě několik miliónů dolarů. Jeho největší láskou však byly celou dobu auta a proto většinu svých peněz investoval do nich.

Vaughn Gittin Jr. (@officialvaughngittinjr)

V roce 2004 se pak bez jakýchkoliv zkušeností, s doma postavenou S13, postavil na start závodu FD v Orlandu a je až neuvěřitelné, že se dostal do čtvrtfinále. Od roku 2007 pak opustil svou práci a začal se věnovat driftu na profesionální úrovni. S Fordem Mustang závodil již od roku 2005, ale až pro sezónu 2010 se stal oficiálním pilotem Ford Monster Energy týmu a díky šesti pódiovým umístění získal titul celkového šampióna FD. Mimo to sbíral úspěchy i v jiných soutěžích. Několikrát vyhrál World Drifting Competion nebo se stal prvním nejaponským vítězem D1 Grand Prix v USA.

Ford Mustang RTR Gittina (@officialvaughngittinjr)
Petr Dostalík

Petr Dostalík

Fanoušek veškerého motorsportu a tvůrce článků zejména o dění v zahraničí.