Driftlife.cz

Jak vybrat auto na drift?

Vítám vás u prvního článku v nové rubrice „Technika“ na webu driftlife.cz. V článcích této rubriky se budete moci dozvědět o technických zajímavostech ze světa driftu a aut celkově. Pokud by vás zajímalo nějaké téma a chtěli byste na něj vidět článek, neváhejte nás kontaktovat na našich sociálních sítích.

Téma pro úvodní článek v této rubrice se nabízí celkem samo. „Jak vybrat auto na drift?“ je otázka, která napadla téměř každého fanouška jízdy bokem a řešit ji samozřejmě museli i všichni jezdci. Já vám v tomto článku představím věci, na které byste při rozhodování měli koukat. Článek je určen hlavně lidem, kteří s driftem teprve chtějí začít a vybírají si své první auto na drift.

Jaká kritéria musí auto na drift splňovat?

Hlavním předpokladem pro drift je pohon zadních kol. S pohonem na přední nebo všechna kola se sice dá také jet bokem, ale takové auto je mnohem méně ovladatelné a třeba na závody by vás s ním nepustili. Právě díky pohonu na zadní kola dokáže auto v driftu zrychlovat, můžete ho ovládat plynem a nejede jen setrvačností, jako je tomu u aut s náhonem na přední kola.

Další důležitou vlastností, která ale není pravidlem, je motor uložený vepředu. To pomáhá udržet optimální rozložení váhy a zároveň se pod přední kapotu vejde větší motor než dozadu. Driftovat jde i s motorem vzadu, ten je ale typický pro starší auta, kterým na drift většinou schází výkon, nebo pro drahá sportovní auta, která se na drift nehodí.

Jak už jsem naznačil výše, pro drift je důležitá hmotnost vozidla a její rozložení na nápravy. Pokud má auto těžší předek, často bývá nedotáčivé a s těžší zadní částí zase přichází až moc velká přetáčivost. Přetáčivost je sice u driftu žádoucí a celý drift je na ní vlastně založený, ale pokud je auto až moc přetáčivé, dá se špatně ovládat a místo plynulého průjezdu zatáčkou předvedete spíše otočení o 180°. Pro drift je tedy optimální rozložení 50 na 50, ale někomu samozřejmě může vyhovovat jiné.

Velký vliv na chování auta má také výkon. Na začátek určitě nepotřebujete nějaký hodně vysoký výkon. Naopak se říká, že se slabším autem se toho naučíte mnohem více, než když rovnou sednete do něčeho výkonného. S nízkým výkonem sice nemůžete čekat, že vám ježdění půjde hned a že budete jezdit stejně dobře jako silnější auta, ale naučíte se dobře pracovat s plynem, držet auto ve smyku a zbytečně ho nerovnat, pracovat s váhou, setrvačností a jinak využívat fyziku ve svůj prospěch. Když potom přesednete do silnějšího auta, bude pro vás jeho ovládání snažší než pro lidi, kteří s ním začínali. Ideální výkon na začátek je podle mě 100-200 koní, ale to je subjektivní věc a často se kolem ní vedou rozsáhlé debaty.

Na autě je potom potřeba zavařit diferenciál nebo koupit samosvorný, jinak auto nebude v driftu držet a stále se bude rovnat. Chování auta ovlivňuje spousta dalších aspektů, jako je například rozvor, velikost a tuhost karoserie, druh zavěšení a geometrie podvozku, druh přeplňování motoru a spousty dalších věcí. Do toho teď ale nebudu zabředávat, můžeme to probrat v nějakém dalším článku.

BMW E36 330i #565 Jiří Stach Foto: Soška foto

Z praktického pohledu

Doteď jsme se zabývali hlavně vlastnostmi a chováním auta, ale je důležité podívat se na věc i z praktické stránky.

Někdo by možná řekl, že na začátek v driftu vám stačí auto bez technické prohlídky. To je sice z části pravda, ale rozhodně to není levnější možnost. Potřebujete totiž auto (a sebe) dopravit na místo, kde budete jezdit. Auto bez STK byste tam museli odtáhnout na podvalníku nebo odtahovce, což se nevyplácí. Potom je tu samozřejmě i možnost jízdy po silnici bez STK, ale to nestojí za ten risk a rozhodně to nedoporučuji. Proto je rozhodně lepší mít auto s platnou technickou prohlídkou, abyste tyto věci nemuseli řešit a mohli ho používat i k přepravě.

Další důležitou otázkou je, kde vlastně s autem budete jezdit. Nejlepší je najít si nějaký plácek v blízkosti vašeho bydliště, domluvit se s majitelem a jezdit tam. Rozhodně svoje první pokusy o drift nedělejte na silnici, to by mohlo dopadnout katastrofálně pro vás i okolí!

Při koupi je velmi důležité koukat na stav vozidla. Sice nepotřebujete auto v nejlepším stavu, ale musí plnit požadavky na bezpečnost. Je lepší koupit trochu dražší auto v lepším stavu, než později utratit spoustu peněz za opravy. Doporučuji si vždy najít někoho, kdo jezdí se stejným typem auta, aby vám poradil, který kus vybrat, co na něm upravit a tak dále. Před nákupem je dobré si auto pořádně zkontrolovat, na to najdete dobrý návod na YouTube kanálu Bez Komprese.

Jaké auto je tedy na začátek v driftu ideální?

Aut dobrých na naučení je poměrně dost, ale my si jich uvedeme pouze několik pro příklad. Fantazii se meze nekladou, klidně můžete najít něco neobvyklého, co bude stejně dobré jako tyto klasiky. Samozřejmě záleží na ceně, jako první drift auto rozhodně nedoporučuji kupovat nic drahého. Téměř určitě ho někde odřete, nebo dokonce nabouráte, ale s tím se musí počítat, protože zkušenosti přicházejí hlavně s chybami.

BMW 3er (E36 & E46)

BMW E46 330i #662 Tomáš Písek Foto: The Hoo Photography

BMW řady 3 jsou v Evropě asi nejběžnějšími auty na drift. Tak časté jsou hlavně díky své ceně. Je na ně dostupná spousta dílů za přijatelné ceny, jsou to osvědčená auta a najdete spoustu návodů na jejich opravy a úpravy. Ideální na začátek nejspíš budou verze 325i a 328i, ale driftovat jde i s verzí 316i. Prodávají se ve verzích coupe, compact, sedan a touring. Je lepší jít po verzích compact a sedan kvůli váze.

Mazda MX-5

Mazda MX-5 NB Foto: Soška foto

Mazda MX-5, známá také jako Miata, je auto, které se na driftech objevuje stále častěji. Sice nemá moc velký výkon, ale disponuje malou hmotností, která je rozložena 50/50. Díky tomu se z ní stává ideální stroj na volné ježdění. Několik jich můžeme vidět i na závodech, ale ty jsou většinou přeplňované.

Nissan 200sx s13

Nissan 200sx s13 #130 Tomáš Lála Foto: Soška foto

Nissan 200sx s13 asi nemusím představovat. Je to jedno z nejznámějších japonských aut a na driftech bývalo vidět poměrně často, ale teď je bohužel docela na ústupu. Sice bývá dražší než oba předchozí příklady, ale s motorem ca18det je pořád cenově dostupné.

A co bych napsal na závěr? Rozhodně se nebojte s driftem začít, možností je čím dál více a rádi vás uvidíme na nějaké akci. Pokud máte nějaké dotazy k článku, můžete nám je napsat do komentářů pod tento článek, případně do zprávy na našich sociálních sítích.

Děkujeme za podporu a Driftu zdar!

Tadeáš Lorenc

Tadeáš Lorenc

Velký fanoušek, virtuální drifter a správce sociálních sítí driftlife.cz.

Přidat komentář