Michal Vychodil

Datum narození: 11.06.1992
Auto: BMW E36
Motor: M60B40 286PS/400Nm
Kategorie: PRO
Startovní číslo: 913

Co tě přivedlo k driftu ?
K driftu jsem se dostal už jako dítě, kolem 13tého roku, přes online simulátor závodů Live For Speed, kde mě bavilo jezdit bokem, aniž bych tušil, že se tomu i nějak říká ;). Zanedlouho jsem však pronikl do tamní komunity drifterů a začal si uvědomovat faktory téhle disciplíny. Tehdy se mi povedlo vyhrát celou online drift sérii a už jsem snil o tom, jaké by to bylo doopravdy :), bohužel jsem ještě neměl ani řidičák, natož auto a tak jsem trávil spoustu času prohlížením zahraničních fór – hlavně tedy www.driftworks.com, kde jsem si vyhledával především “low budget” projekty a sjížděl různé informace, protože tehdy, ještě před pořádným rozjetím FB, nebylo kde v rámci Česka získat informace pro nezasvěceného fandu, který neznal jediného driftera či závodníka osobně.

DCIM100MEDIA

Od kolika let jezdíš ?
Samosebou nedočkavě už od 18ti, nepočítaje nějaké dvoukolové prskolety, které byly i dříve, ale první zadokolku jsem si pořídil v 19.ti a bylo jí E36 Coupe 318IS, na kterém jsem s kamarádem zavařil diferák, vyházel interiér a učil se auto v boku ovládat, nemělo to moc výkonu, strašně se to houpalo, první pokus skončil hned ve škarpě, ale nesmírně mě to bavilo, nejlíp utracených 25 tisíc v životě 🙂

Jaký je tvůj nejlepší zážitek?
To je docela složitá otázka, když musí být jen jedna odpověď :). Samozřejmě takový ten oficiální nej zážitek byl v podobě ocenění – titulu Vicemistra ČR v kategorii PRO v uplynulé sezóně. Každopádně asi nejsilnější zážitek je z roku 2014, tedy z mé první sezóny, a to ze závodu v Hradci – Drift Death Race, kde se mi podařilo vyhrát můj první pohárek za třetí místo v kategorii Street, tehdy jsem si tak nějak naplno uvědomil, že jsem opravdu tím, čím jsem od dětství být chtěl. Korunku tomu nasadila tehdejší přítelkyně, do které jsem byl zabouchlý jak se patří :), která mě na závod doprovázela, tak silný pocit naplnění, který jsem tam tehdy cítil, jsem ještě nikdy předtím ani potom nezažil – to jsem si normálně říkal “jo tak teď můžu klidně umřít a vůbec mi to nevadí” – samozřejmě to by bylo trochu neuvážené :)).

K těm takovým běžnějším NEJ zážitkům se řadí “stínovací battly”, které mě strašně baví, ať to stojí co to stojí” jako byl poslední rok v Hradci s M.Reichrtem nebo S.Bezouškou v Sosnové.

Jaká byla tvoje největší komplikace ?
Ono asi nic není překážkou, časem si na ty “komplikace” člověk tak zvykne, že je bere jako samozřejmost.Co byla docela hezká příhoda bylo, když mi na Slovakiaringu, taktéž v roce 2014, praskl přítlačák. Vzhledem k tomu, že jsem doteď jezdil po vlastní ose měl jsem docela problém :D. Nakonec pro mě dojel kamarád a následovala asi 250 km cesta na laně – naštěstí bydlím blízko SK hranic, což je mimochodem takový limit pro jízdu na laně se zapnutými světly, o čemž mě přesvědčilo stažené okýnko, kvůli cigárku, které jsem na posledních 50 km v dešti a zimě už nezavřel ;p. A ona komplikace ještě nekončí, protože hned další víkend se jel poslední závod v Brně, čekala mě výměna spojky, což je pro mnohé z vás rutinní záležitost, ale já jsem do té doby nikdy neměl sundanou ani převodovku, navíc nemám ani dílnu na zaparkování auta pod střechou a samozřejmě spojku taky hned nemají na skladě u nás “na vesnici”.

Každopádně nějakým způsobem se mi to povedlo vyměnit před barákem, i přes upršený týden, kdy jsem si 3 x za den byl měnit oblečení, abych v těch kalužích neumrznul a mohlo se vyrazit :). Aby toho nebylo málo, po vyjetí na závod mi po 15 km vytekla všechna chladící kapalina, přes špatně nasazenou průchodku k topení, která musela předtím uhnout svěšenému motoru, a tak jsem v den závodu visel ještě dvě hodiny na benzínce, zjišťoval a opravoval. Nakonec jsem nestihl jen první trénink a závod proběhl jako by se nechumelilo, po tom týdnu to byl spíše odpočinek i s krásným umístěním :)). Podobných vzpomínek by se našlo více, ale tohle je asi taková nejsilnější 🙂

Jaký je tvůj cíl ?
Upřímně můj cíl jsem si před začátkem letošního roku napsal do diáře, stojí tam – v sezóně se v každém závodě dostat přes kvaldu do battlů a v průběhu následujících 3 sezón se umístit do 3. místa celkově v kategorii PRO. Paradoxně ten ambicioznější cíl se povedl hned napoprvé a dokonce s druhým místem, každopádně je to sice fajn vavřín o tom žádná ale jak mohl napovědět můj první cíl – ten splněn nebyl, v nejednom závodě se mi nepovedlo dostat do battllů, byť ten deficit byl zpravidla minimální, ale to samo o sobě vypovídá i o tom, jak dalece jsem konkurenceschopný v jednotlivých závodech. Jednoduše není to žádná výhra :), často se mi to nějak daří umotat rukama a když se dostanu do battlů zatopit už jde slušně, ale kvalda je problém, výkony mám sice stabilní, málokdy se stane, že bych měl nulu z nějaké ze třech jízd, ale auto nijak profi není oproti konkurenci, takže se běžně dívám na auta co jedou jako blázen, ale podaří se jim jeden průjezd ze tří, v tom lepším případě, ale to samozřejmě stačí.

Ovšem pak to i tak vypadá v battlech, kdy např. v letošním Brně to bylo u Profíků systémem 10/0, a to byla drtivá většina battlů, z mého pohledu to byla trochu ostuda. Proto setrvávám u cíle z minulého roku, dostávat se stabilně do battlů, přispět mi k tomu můžou získané zkušenosti z letošního roku, kdy jsem nějaký tlak v pneu začal řešit až v půlce sezóny :), samozřejmě ruce se mají vždycky co učit a nakonec i výkonu by bylo vhod mít o kapku víc, ale to je zatím v nedohlednu.

Co bys chtěl na driftu vylepšit ?
No možná asi nic, možná bych se někdy vrátil ještě o krok zpět. Ale to je pouze tím, že musím krotit své ambice. Je strašně složité udržet se v tom “jedoucím vlaku”. Já začal jako takový outsider a jsem jim de facto stále (myslím tím bez pořádných peněz, zázemí či obyčejného podvalu), ale i tak jsem měl tu možnost jet na závod po ose, bez rámu, “zabatllovat” si, vyjezdit si i nějaký vavřín a zase odjet domů. Což už je teď de facto nemožné, díky tomu, že se technické předpisy neustále zpřísňují či zdražuje startovné už si nynější začátečník nemůže zkusit to co já – respektive odjet sezonu ve Streetu (nynější Semi-pro) už nejde s takovým autem a takovými náklady jako to šlo v roce 2014, kdy jsem začínal.

Proto si hlavně přeju, aby tu zůstalo alespoň to ADC (resp. Street), kde bude mít podobný člověk, jakým jsem byl já, furt možnost se do tohodle prostředí dostat. Ten pokrok je z šiřšího pohledu jedině fajn, ale z pohledu jednotlivce už to nemusí být tak růžové. Pro mě samotného je to neustále složitější pokud se v tom “vlaku” chci udržet a nestagnovat na místě, vidina pokroku je to co, mě žene dál. Jenže v dnešní době pokud nejsi manažer a závodník v jedné osobě, je to trochu složitější, prostě nestačí jen umět jezdit, chybí tu sponzoři či teamy, které by si zakládali na zastřešování šikovných závodníků. Dneska je stejně tak důležité umět jezdit, i se umět prodat, nezřídka za každou cenu a to mě moc nevoní a to je možná to co bych chtěl vylepšit – zázemí jezdců pod střechou kvalitních teamů. Ale koneckonců i to se objevuje neustále častěji viz. Paddock nebo WestLake.

Jaké máš plány na sezonu 2017 ?
S autem se nic zásadního neděje, trochu do toho řežu, odlehčuju, vyztužuju, ale to je víceméně jen takové hraní si. Na auto také přijde náhrada za sériovou převodovku za nějakou z R6. Funkčně však zůstane vše při starém, možná jen budu o nějaké kilo lehčí :).

Ta největší změna se týká dopravy na závody, do teď jsem jezdil po vlastní ose, poslední rok s V8 pod kapotou (papírově 1.8IS ;P), vyrámovaným autem a s karavanem na tažném, jezdil jsem se staženým zadkem, zpravidla v noci, a byť na jednu stranu mám o čem povídat, tak už to není nezbytné, raději jsem tuto zimu oželel ráznější úpravy a pořídil tahouna, tedy poprvé v životě mám dvě auta současně :)). Co se týče sezóny mám v plánu odjet kompletní DriftChallange (CDS), když by byly někdy i penízky navíc tak, souběžnou evropskou sérii a určitě se párkrát objevím na nějaké Hradecké akci jako Rallyshow, protože ten okruh mě strašně baví 🙂


Informace o autě
Je to BMW E36 Coupe původně 318IS, ve kterém je zastavěná sériová jednotka M60B40 o výkonu 286PS/400Nm spojená s origo 6q převodovkou, kterou však čeká náhrada za nějakou 5q z R6 a upravenou spojku, differ je samozřejmě zavařený s poměrem 3.45. Podvozek je značky XYZ Supersport s nastavitelnou výškou, tuhostí i odklony předních kol, o nastavení odklonu na zadní ose se starají ramena silver project. Vpředu i vzadu jsou pak stavitelné stabíky Eibach a o větší rejd se zasloužily adaptéry na těhlici spolu s rameny z e46 s excentrickým uložením. Brzdy jsou větší z E46 330D na přední ose a 320D na ose zadní, systém je doplněný o klasickou hydro ručku zapojenou přímo do kruhu. V interiéru jsou pak dvě skořápky, china Nardi volant (bude nahrazen) a bezpečnostní rám OMP 🙂

Jak získáváš finance na drift ? (Stačí jestli máš nějakého sponzora)
Z peněz, co vydělám ve fabrice, nějaký stálý boční příjem nemám a pokud nějací sponzoři jsou, je to formou naturálií, tedy za reklamu olej, či nějaký díl nebo jako zrovna teď řidičák na vozík od autoškoly.

Jezdil jsi někdy ještě něco jiného než drift ? Případně co bys chtěl někdy zkusit ?
Byl jsem na závodě BMW race nebo RallyHK oboje na Hradeckém okruhu, závody to byly formou jakýchsi mini rally RZ. Jezdit stopu mě velmi baví, ostatně ovládat správnou stopu je velmi důležité i při driftu. Mít zas něco navíc, rád bych se na nějaký takový podnik opět podíval a v plánu mám jet příští rok amatérskou rally ve stopě Valašské zimy, což už jsou několika kilometrové RZ v zasněžené přírodě našeho kouta světa a na to se těším moc 🙂

Odjel jsi celou sezónu ?
Rok 2014 i 2015 se povedl celý. V roce 2016 jsem poprvé jeden závod vynechal, byl jím Německý závod v Lausitzu. Bohužel termínově byly závody tak u sebe, že dát dva z jedné výplaty je pro mě nemožné a přidal se k tomu i fakt, že jet s tou “střelou” po ose přes Německo by byl už velký hazard i na mě 🙂

Na kolik peněz tě to cca vyšlo ?
Obecně se dá říct, že jeden závod vyjde v průměru na 10 tisíc Kč, takový závod v Hradci se dá samozřejmě za míň, ale zas takový Nurburgring vzdálený 1 100 Km vyšel téměř na dvojnásobek. Takže sakumprásk mě mohla letošní sezóna vyjít na nějakých 120 tisíc Kč včetně pár ostatních akcí mimo CDS.

Jak je možné to odjezdit za tak málo peněz ?
Vždycky říkám, že jde o priority. Jednak spaní na místě, stan, auto, karavan, jídlo nabaleno od babičky a tak :),. Ale hlavně člověk si musí uvědomit, co chce. Já sem třeba velký fanda Japonských auta a driftu v Japonsku obecně, jenže tak jako obyčejný Japonec, co chce driftovat si vezme pod ruku první SX, co uvidí, já si v mých podmínkách vezmu první E36, co uvidím, jestli mi rozumíš.

Člověk si musí uvědomit, jestli chce stavět vysněnou káru roky zavřený v garáži (v horším případě se to pak bát vytáhnout na trať) a nebo chce prostě jezdit. Já sem ten druhý případ, vždy mi šlo především o to, řídit to auto, zdokonalovat se, přehnaně řečeno být tím nejlepším řidičem, a proto to dělám jak to dělám, nemám svůj vysněný vůz, bydlím v podnájmu v garsonce, nemám ani garáž, stále ani plato, ale dělám to co, jsem od dětství dělat chtěl, žiju pro to… a pokud někdo tvrdí a brečí, že na to nemá peníze, tak kecá… není to tím, je to tím, že má v kapse nový Iphone – priority.

Jarda Šebesta

Jarda Šebesta

Pokud máte nějaký nápad jak články vylepšit, po případě co by vás o drifterech zajímalo tak mě prosím kontaktujte na emailové adrese: jarda@driftlife.cz Pokud jsi drifter a chtěl by