Úvodní informace
V letošním ročníků Czech Drift Series (CDS) se oproti předchozím objevilo hned několik novinek. Jednou z nich je virtuální šampionát CDS Brudra Virtual Drift Challenge. První rundu jsme mohli živě sledovat 14.3.2020 na YouTube kanálu „driftingcz“.
Než se vrhneme na samotný report z prvního závodu, rád bych uvedl na pravou míru několik základních informací. Závodníci v tomto šampionátu řídí své virtuální stroje v počítačové verzi populárního simulátoru Assetto Corsa, k dispozici mají modely reálných závodních tratí, které můžeme vídat v živých závodech CDS. Každý z účastníků do závodu nastupuje s vlastním upraveným závodním vozem pouze je každému z nich nastaven stejný výkon, tak aby zajištěna spravedlivost závodu a bylo možné závodit pouze v jedné kategorii. Bodování do šampionátu je oproti klasickým závodům také jiné. Jezdec si odveze body za svou kvalifikaci a také body za celkové umístění v tandemových jízdách. Tento systém například umožňuje zohlednit situaci, kdy jezdec předvede bezchybnou kvalifikaci a v tandemových jízdách vyrobí chybu, která mu znemožní postup.
Do prvního závodů se přihlásilo 29 závodníků převážně z Česka a Slovenska. Několik z nich můžeme také vídat na reálných závodech CDS. Jezdce nejprve čekali dvě kvalifikační jízdy. Výsledky z kvalifikace je pak rozřadili do tandemových jízd Top 32. Jelikož jsou tyto závody novinkou letošní sezony tak jsme zatím neměli žádného favorita na výhru a šance byla pro všechny stejná. Při přestavení jezdců před kvalifikací jsme si mohli prohlédnout propracované závodní vozy všech závodníků při průjezdu celým mosteckým autodromem.
Kvalifikace
Jezdci se do kvalifikačních jízd postavili na základě svých startovních čísel od nejmenšího po největší. Z výkonu některých jezdců bylo vidět, že nervy fungovaly stejně jako při reálných závodech a několik z nich se dostalo se závodním vozem mimo trať a z jedné z jízd si odvezli nulový zisk. Nakonec však kvalifikací prošlo 28 z 29 jezdců a to je nádherný výsledek. Rčení: „to nejlepší na konec“ se nám v tomto závodě potvrdilo. Vítěz kvalifikace slovenský závodník Karol Hildebrand se svým BMW E36 nastupoval ke své jízdě mezi posledními. Předvedl vyrovnané a dech beroucí jízdy a chybělo mu pouze 11 bodů k maximálnímu 100 bodové zisku. Na druhé místo se dostal další slovenský jezdec Nikolas Cibulka se ziskem 87 bodů. Třetím v pořadí s 84,5 body byl jezdec ze Saudské Arábie Mustafa Amine. Pavouk Top 32 jsme již znali a proto jsme se mohli posunout dál a užít si tandemové jízdy Top 32

Top 32
Jak jsem zmínil výše, kvalifikací prošlo 28 jezdců a to znamená, že jsme se mohli těšit na několik sólových jízd. Některé z tandemových jízd byli velice atraktivní a napínavé. Jako příklad bych rád zmínil jízdu mezi Janem Rolfem (6 z kvalifikace) a Matějem Janštou (27 z kvalifikace). Každý z jezdců předvedl naprosto úžasný chase run, při kterém se opravdu těsně drželi na nárazníku svého leadera. Papírově slabšímu Matějovi se navíc podařilo postoupit do top 16 a ukázal nám, jak i virtuální drift umí být napínavý a nevyzpytatelný. Celkově bych top 32 hodnotil jako velice vyrovnanou.

Top 16
Automaticky nám do Top 16 postoupilo několik jezdců a my se tak mohli těšit na jejich první tandemy. Otvírákem se stal souboj vítěze kvalifikace Karola Hildebranda a Dominika Peterky. Nejsem si jestli, jsme si mohli na začátku přát něco lepšího. Oba protagonisté prvního souboje ukázali, excelentní dovednosti pří řízení svých vozů. V tomto duchu se také nesla celá top 16. Viděli jsme těsné stínování a kvalitně provedené vedoucí jízdy. Osobně jsem byl zvědavý asi nejvíce na souboj mezi Matějem Janštou a Honzou Linhartem, který přišel na řadu jako poslední. Matěj to sice proti Honzovi neměl vůbec jednoduché, ale předvedl, že postup ze z top 32 nebyl náhoda a opět předvedl svůj um.

Top 8
Hned v první jízdě nastal obrovský zvrat, který snad nikdo nečekal. Na straně Karola Hinldebranda, který opět tuto úroveň pavouka otvíral, nastal technický problém a za první polovinu battlu si odnesl nulový zisk. Tento rozdíl se mu bohužel nepovedlo zvrátit a zůstal tak uvězněný před branami semifinále. Celá top 8 byla ještě vyrovnanější a opravdu bych si nepřál v tu chvíli být v pozici rozhodčího a mít na bedrech to rozhodování.
Top 4
V První tandemu mezi Antonem Cazanicem a Jakubem Horákem hrála z mého pohledu velkou roli nervozita u obou protagonistů a udělali poměrně dost chyb a postup si nakonec odvezl Anton. Překvapením dnešního večera byl rozhodně již několikrát zmíněný Matěj Janšta, který se probojoval do semifinále a my se tak mohli těšit na jeho těsné stínování tak jak nám ho již při předchozích jízdách předvedl. V souboji proti Matějovi nastoupil Slovenský jezdec Nikolas Cibulka. První část souboje jel Nikolas v roli vedoucího a převedl téměř bezchybnou kvalifikační stopu, nicméně Matěj mu celou dobu zůstával nalepený na nárazníku. Všichni jistě byli napjatí, jak dopadne souboj v opačném pořadí. Hned od začátku Nikolas držel centimetrovou vzdálenost od Matěje. Tomu se však ve třetí zóně podařilo malinko poodjet. Při Nikolasově snaze opět zkrátit vzdálenost ovšem došlo k velkému kontaktu a Matěj skončil v hodinách. Výsledkem souboje byl postup Matěje do bojů o první místo k Antonovi.

Finále
Nejprve jsme se mohli podívat na souboj o třetí a čtvrté místo mezi Jakubem Horákem a Nikolasem Cibulkou. Tento souboj začal vedoucí jízdou Nikolase. Ukázal nám, že kvalifikační stopa mu nedělá problém. Již po první polovině tandemu byl bodový přesah na jeho straně. Celkově byl, ale souboj velice vyrovnaný Nikolas ovšem náskok udržel i v druhé polovině a odnesl si tak třetí místo z battlů. Ve velkém finále nás čekal souboj mezi Matějem Janštou a Antonem Cazanicem. Ten tandem byl opravdu jedním z nejvíce napínavých. V první jízdě stínoval Matěj a to bylo opravdu něco úžasného. Tomu tlaku, který vytvářel, bych tedy opravdu čelit nechtěl. Nicméně Anton se skvěle držel a předvedl výbornou kvalifikační stopu. Těsným rozdílem první polovinu vyhrál Matěj. Vedoucí jízda podle mě nebyla tak pěkná jako v podání Antona. Oproti tomu vzdálenost mezi oběma stroji byla také o dost větší než, když stínoval Matěj. To podle mého rozhodlo. Druhé místo si tedy odvezl Anton. Vítězem tandemových jízd se tak stal Matěj Janšta.
Celkové pořadí šampionátu
Výhody i nevýhody výše zmíněného bodového systému se ukázali již na tomto prvním závodě. Celkové výsledky najdete na webu Drifting.cz (https://bit.ly/2U6ls8x). My se již můžeme těšit na další závod který bude na programu 18.4.2020, kde nás bude čekat legendární okruh Sosnová.