Slovo úvodem
Zdravím všechny příznivce driftu u dalšího článku. Druhý květnový víkend se uskutečnil premiérový závod letošní sezóny. Dějištěm byl oblíbený okruh v Sosnové u České Lípy. Závod sice kvůli stále trvajícím restrikcím nebylo možné uskutečnit v plné parádě, tedy s diváky na tribuně a na celý víkend, ale i tak to byl výborný start sezóny. Téměř celý den jsme mohli sledovat dění na závodní trati přes technicky skvěle zvládnutý placený živý přenos přímo na webu drifting.cz.
S novou sezónou přišlo několik výrazných změn. Závodníci nadále nebudou startovat ve výkonnostních kategoriích s názvy „SEMI-PRO“ a „STREET+“. Po zahraničním vzoru došlo ke změně názvosloví. SEMI-PRO se nově označuje zkratkou PRO2 a STREET+ jako PRO3. U kategorie PRO a STREET zůstává vše tak, jak jsme byli zvyklí. Technické předpisy a pravidla jsou z větší části stejné.
Co se pravidel týče, celý šampionát přechází na hodnocení tandemových jízd systémem, který navzájem porovnává vedoucí jízdy a jízdy, ve kterých má jezdec za úkol stínovat. Rozhodčí tak dokáže zhodnotit, kdo byl lepší vedoucí a kdo pronásledující a určit tak celkového vítěze. V letošní sezóně bude také jinak nahlíženo na malá srovnání závodního vozu. V minulých letech tato chyba v kvalifikaci znamenala nulový zisk. V některých případech mohly vzniknout pochybnosti o tom, zda se vůz opravdu srovnal nebo byl jen v miniaturním úhlu. Nově bude toto malé srovnání znamenat razantní srážku bodů. Podrobně jsou všechny tyto změny popsány ve sportovním řádu.
PRO2
Kvalifikace
Ke kvalifikaci v této kategorii mělo nastoupit celkem 11 závodníků. Kvůli technické závadě na závodním speciálu nakonec musel odstoupit jak šampion minulé sezóny Zdeněk Kadeřábek, tak jeho německý sok Andreas Geithner. Času k tréningu nebylo mnoho a možná také proto všichni kromě Jiřího Stacha a Miroslava Duška obdrželi alespoň z jedné z jízd 0 bodů. Nešťastně dopadla kvalifikace pro Stevea Kresse a Jana Fojtíka, kterým se nepodařilo postoupit.

I přes to jsme se dočkali úžasných momentů. V obou jízdách exceloval Miroslav Dušek. Už v minulé sezóně ukázal, že nový vůz i Sosnová mu sedí a v tomto závodě to zopakoval. Jako jednomu z mála se mu dařilo trefit všechny zóny na trati a úhlem také nešetřil. Na technicky velice náročné rovince dokázal dobře přehodit a udržel vůz v pěkné stopě. Z první jízdy odnášel slušnou porci bodů. Ve druhé jízdě ještě přidal na agresivitě a vylepšil průjezd závěrečné části tratě. Rozhodčí jeho jízdu hodnotili 84 body.

Vicemistr kategorie STREET z minulé sezóny a člen JEŽ&DRIFT TEAMu Jiří Stach do tohoto závodu nastoupil se zapůjčeným strojem Jana Konečného. BMW E36 přeplňované kompresorem mu vyloženě sedlo. V první jízdě sebevědomým nástřelem ve velkém úhlu nalétl do první dvojice zón a i po zbytek jízdy se mu dařilo držet pěknou trajektorii. Podle mě jediné, co chybělo, byl větší úhel. Ve druhé jízdě přišel boj o první místo. Jiří ze sebe chtěl vydat to nejlepší a proto možná trochu zariskoval. V první polovině trati to vypadalo opravdu úžasně. Zóny pod tribunami projížděl tak, že se skoro dotýkal zadním nárazníkem svodidel. Rychle přehazoval a ve slušné rychlosti se dostal i na dlouhou rovinku za vracákem. Přehoz mu nevyšel tak, jak měl a nedostal se do zóny před dvojicí pravých zatáček. Tím přišel o drahocenné body. Nakonec si odnesl druhé místo z kvalifikace.

Jako třetí v kategorii PRO2 se nakonec umístil Josef Šíma. Ten sice se svým nově naladěným a upraveným strojem odjel jen několik málo tréninků, ale bylo vidět, že na kvalitní stroj se zvyká rychle.

Battly
Vyřazovací souboje otevíral svým bye runem Miroslav Dušek. Bezproblémově tratí projel a na nás čekaly další souboje TOP 8.
Jezdcům napříč startovním polem se dobře vedlo spíše v roli vedoucího tandemu. Problémy nastávaly při stínování. Několikrát se opakovala situace, kdy již od začátku byla vzdálenost mezi závodníky veliká. Díky srovnatelným výkonům závodních speciálů pak nebyl prostor pro její zmenšení.
Do finálových bojů se podařilo probojovat první čtyřce z kvalifikace. O třetí místo spolu soupeřili Josef Šíma a Václav Hejda. Josef v první fázi ukázal, že si se svým nově postaveným Nissanem S14 rozumí čím dál tím lépe. Do dvou zón pod tribunami se dostal pěkně hluboko a obzvlášť před vracákem byl již téměř u svodidel. Na rovince před dvojicí pravých zatáček se mu nepodařil úplně ideální přehoz a minul zónu. Zbytek trati už dojel s přehledem. Václav jako jeho stínující jezdec jel téměř celou dobu ve velké vzdálenosti a hlavně na začátku jízdy byla jeho trajektorie hodně odlišná od té, kterou tyčil Josef. V opačném gardu předvedl Václav srovnatelnou lead jízdu jako Josef. Podle mě rozhodovalo hlavně stínování. Josefovi se dařilo dobře vystihnout to, co před ním Václav dělá a při každé příležitosti se to snažil dotáhnout.

Velké finále pak bylo v režii Miroslava Duška a Jiřího Stacha. Podle výkonů z kvalifikace se dal očekávat souboj na ostří nože. Ten také přišel. Miroslav Dušek jako leader jel s přehledem. Jak je u něj zvykem, trefoval pěkně zóny a měl i solidní úhel. Na výkonu Jiřího byla vidět kombinace dvou aspektů: veliké motivace vyhrát a menší zkušenosti v battlech. Od začátku jel velmi agresivně. Ve vracáku si šikovně podržel vůz v menším úhlu, aby nabral rychlost. Na výjezdu bohužel chyboval a hrábnul si jedním kolem mimo trať. Tato chyba dost ovlivnila jeho trajektorii, v první z dvojice pravých zatáček se dostal až na hranu trati a přišel o drahocenné metry.

V opačném gardu to na mě působilo, jako by chtěl Jirka získat co největší náskok. Před krytou tribunou jemně přehodil a při nájezdu do vracáku nedokázal svůj vůz zbrzdit a skončil tak celou zadní nápravou vně trati. Míra jedoucí jako chaser se snažil kopírovat opravdu věrně. Jak napovídal kouř od přední nápravy, musel hodně korigovat, aby nedošlo ke kolizi. Miroslav naštěstí situaci ustál a ve zbytku trati vyvíjel na Jirku značný tlak.
Na výsledek posledního battlu jsme si museli počkat až na celkové vyhlášení kategorie PRO2. Hned po dojetí battlů se první tři jezdci seřadili vedle sebe. První dvojice se ujal ředitel závodu Josef Strnad a boxerským způsobem vyhlásil celkového vítěze. Tím se nakonec stal Miroslav Dušek. Druhý byl Jiří Stach a třetí Josef Šíma.

PRO
Kvalifikace
Stejně jako v kategorii PRO2 startovali jezdci do kvalifikace podle startovních čísel. První se na trati ukázal Gabriel Koczkáš. Po slibném začátku bohužel nezvládl přehoz na dlouhé rovince a jeho vůz jel dlouho rovně. Ve druhé jízdě se mu už přehoz povedl na výbornou, ale rychle rozjetý stroj nedokázal před dvojicí pravých zatáček dostatečně zbrzdit a skončil v zábraně z pneumatik. Bohužel se tak stal jediným jezdcem, kterému zůstaly vyřazovací souboje zapovězeny.

Poměrně často se jezdcům stávalo, že se nebyli schopni dostat hlouběji do první touch and go zóny pod komentátorským stanovištěm. To ovšem nebyl případ Marca Zakouřila. Na této trati se cítí jako doma, což bylo vidět hned při inicializaci. S jistotou položil svou BMW M2 do ostrého úhlu a nasměroval ho do první dvojice zón. Následoval rychlý přehoz a precizní průjezd vracákem doprovázený mohutným dýmem od zadní nápravy. Přesně na takovou show jsme čekali. Bodovým ziskem 85 bral průběžnou první pozici. Z úst rozhodčího Davida Kalaše jsme se pak dozvěděli, že Marco měl obavu, aby ve druhé jízdě nepoškodil techniku a tak do ní nenastoupil. Možná kvůli krátkému času na trénování a dlouhé zimní pauze pak následovalo několik průměrných výkonů v rozmezí 50 a 70 bodů.

Celé startovní pole téměř v závěru převálcoval svou jízdou německý závodník Max Heidrich. Již v minulé sezóně ukázal českým divákům svůj um a o ten tedy přes zimu rozhodně nepřišel. Už po prvních metrech bylo jasné, že míří vysoko. V zóně pod komentátorským stanovištěm byl téměř u svodidel. V úctyhodné rychlosti najel do vrácáku, který perfektně prokroužil téměř bez ztráty rychlosti. To mu dopomohlo k pěkné trajektorii na dlouhé rovince a plynulému napojení dvojice pravých zatáček. Celá jízda obsahovala jen minimum korekcí a rozhodčí mu za jeho výkon udělili 89 bodů.

Po nepříliš povedené první jízdě chtěl o přední příčky zabojovat také Michal Reichert. To, co ale následovalo, podle mě nečekal ani sám Michal. Po průjezdu první dvojicí zón nabral tak velkou rychlost, že se nestačil vyhnout zábraně z pneumatik. Jeho druhá jízda tak skončila kolizí.

Do první trojice se nakonec povedlo skvělou druhou jízdou probojovat polskému jezdci Krystianu Morawietzovi.

Battly
Vzhledem k nižší účasti vyřazovací pavouk začínal na úrovni TOP16. Užili jsme si samostatné průjezdy první čtveřice kvalifikovaných. Ti postoupili do TOP8 napřímo. Opravdu jen těžko lze posoudit, který souboj byl lepší. Všechny totiž stály za to. Proti kategorii PRO2 bylo vše o velký kus rychlejší a hlavně si jezdci dovolili se k sobě více přiblížit.

Ocenit rozhodně můžeme výkon Jana Konečného. Ten nastupoval proti Michalu Reichertovi. Výkonový rozdíl byl opravdu propastný. I přes to ale dokázal Honza v roli chasera svou šikovností vytvořit tlak a držel se za Michalem zuby nehty. Také jako leader si nevedl špatně. Michal ale už od počátku tlačil více než předtím Jan. Misky vah se tedy nakonec přiklonily na stranu Michala.

Čtvrtfinále bylo ještě o chlup atraktivnější. Pomyslným otvírákem byl souboj Maxe Heidricha a Bartosze Pelky. Zde se naplno ukázala zkušenost Maxe. Ten v obou částech souboje Bartosze úplně převálcoval. Jako leader držel několikametrový náskok. Při stínování naopak dokázal vzdálenost zkrátit na úplné minimum.

Komu se dnes ale totálně nedařilo byl Michal Reichert. Ten se utkal s Marcem Zakouřilem. V první části, kdy Michal stínoval, všechno vypadalo dobře. Držel slušnou vzdálenost od vozu Zakouřila a vyvíjel dostatečný tlak. V závěru ale díky ohromnému kouři, který se linul od zadní nápravy Marcova vozu, pravděpodobně ztratil orientaci a svůj vůz srovnal. V Opačném gardu už nemůžeme hovořit o ničem jiném než o smůle. Po pěkném začátku se dostal na úzkou rovinku před dvojici pravých zatáček. Do těch už ale bohužel nedojel, po přehození mu vypověděla službu technika a vůz nešel ovládat. Michal pouze bezpečně vyjel mimo trať. Postup tak patřil Marcu Zakouřilovi.

Dále se také probojoval Krystian Morawietz a János Onodi. Opakovala se tak situace z kategorie PRO2 a top 4 obsadili první čtyři kvalifikovaní jezdci.
Již ve čtvrtfinále Jánose Onodiho trápilo chlazení jeho vozu. Tato závada se naplno projevila při souboji s Maxem Heidrichem. Při stínování jeho agregát pravděpodobně nebyl schopen dodat plný výkon a János tak vlál v poměrně velké vzdálenosti za Maxem. Po odjetí první poloviny János zajel do servisu kvůli kontrole. Vše se zdálo v pořádku a start marshal oba jezdce pustil do druhé poloviny tandemu. Tam však pravděpodobně zahrála roli nervozita. János na rovince za vracákem atakoval zábranu z pneumatik a postup bral Max.

K Maxovi se měl dostat někdo z dvojice Marco Zakouřil, Krystian Morawietz. Šťastněji z toho souboje nakonec vyšel český závodník. Rozložení malého a velkého finále tak bylo dané.
Stále trvající problémy na technice Jánose Onódiho nakonec podle mého rozhodly malé finále. János nemohl naplno využít potenciál svého stroje a v první polovině souboje neměl dost rychlosti na to, aby Krystianovi stačil. S rolí stínujícího jezdce neměl Morawietz sebemenší problém. Zkušeně si nejprve držel malý odstup, který pak postupně stahoval a v závěru jízdy už byl téměř nalepený na Jánosovi.

Vyšlechtěné závodní stroje společně s precizním jízdním umem obou jezdců předesílali grandiózní finále. Jak bylo z prvních vteřin jízdy patrné, oba chtěli vyhrát. Nejprve Max dělal pohyblivý clipping point Marcovi. Odvedl opravdu bravurní práci. Trefoval všechny zóny, využíval celou šíři tratě a jeho jízda působila velmi efektivně. Marco jako stínující jezdec držel opravdu minimální odstup. V některých částech trati musel volit oproti Maxovi malinko jinou trajektorii tak, aby vyvinul větší tlak. V opačném gardu Max věrně kopíroval úhel i stopu, kterou Marco předváděl, avšak nejel v tak těsném závěsu. V závěru však Zakouřil netrefil zónu. Jemné chyby na obou stranách vyústily v opakování, to skončilo také nerozhodně.

Opakovat tandemovou jízdu pravidla umožňují pouze dvakrát. Pokud druhé opakování nerozhodne, vítězí ten, kdo získal v kvalifikaci více bodů. Tohle ale byl scénář, který snad nikdo z nás vidět nechtěl. Naštěstí tomu tak nebylo. První polovina byla ve stejném duchu jako předchozí dva pokusy. Chleba se začal lámat až ve druhé polovině. Podle mého názoru trochu zapracovaly nervy a možná i souhra náhod. Při nájezdu z rovinky do dvojice pravých zatáček nejprve chyboval Marco. Ten nabral neskutečnou rychlost a měl plné ruce práce, aby se závodní stroj udržel na trati. To možná ovlivnilo také Maxe, který musel hodně korigovat. V závěru Max chyboval znovu, ale to už bylo fatální. Jeho Nissan se totiž srovnal a tím tak bylo rozhodnuto.

Výsledky
Pro úplnost ještě uvedu kompletní výsledky závodu:
PRO2
- 1 – Miroslav Dušek
- 2 – Jiří Stach
- 3 – Josef Šíma

PRO
- 1 – Marco Zakouřil
- 2 – Max Heidrich
- 3 – Krystian Morawietz

Na závěr patří velké poděkování všem jezdcům, organizačnímu týmu Czech Drift Series a v neposlední řadě také všem, kteří tento kolotoč podpořili zakoupením živého přenosu.
!!! Driftu Zdar !!!