Slovo na úvod
Vítám tímto všechny čtenáře webového magazínu o driftech, který vám dnes přináší report z druhé rundy Brudra Virtual Drift Challenge, která se konala v sobotu 18.04.2020. Vzhledem k aktuální situaci, která se týká pandemie Koronaviru, je toto prozatím jediná možnost, jak si alespoň nějakým způsobem užít porci driftovací zábavy. Ještě před začátkem samotného závodu nás v živém přenosu poctil svou návštěvou promotér celého šampionátu Czech Drift Series – Aleš Síla. Přinesl nám důležité informace ohledně výhledu do letošní sezóny a zároveň také velkou porci optimizmu a pozitivity, kterou v této době všichni potřebujeme a moc rád bych mu touto cestou za jeho účast a podporu poděkoval.
Druhá runda přinesla také několik zásadních změn oproti předchozí. Jednou z nich je jiný systém moderování. Tentokrát se mnou za mikrofon usedl také moderátor známý z reálných závodů Martin Krpata a společně jsme si tak mohli vyzkoušet vzájemnou spolupráci.
Pohledem na startovní listinu, kterou můžete před každým závodem najít na webu drifting.cz, jsme si mohli všimnout, že tentokrát nás bude čekat o pár jezdců obsáhlejší kvalifikace. Konkrétně se do závodu přihlásilo 35 jezdců. Tak, jak je tomu i při reálných závodech, před samotným započetím kvalifikace povinná účast na rozpravě. Rozprava je nástroj, který slouží k tomu, aby se všichni jezdci před závodem sešli a dozvěděli se potřebné informace, jak od ředitele závodu, tak od porotců. Ti je obeznámí například s tím, jak bude probíhat startovací sekvence. Dále jim předají informace o tom, na co se porotci budou zaměřovat při hodnocení kvalifikací a tandemových jízd. Neúčast na rozpravě znamená pro jezdce automatickou diskvalifikaci ze závodu. Tato situace nastala pro několik z přihlášených jezdců a v plné síle nám jich do závodu nastoupilo 31.
Další vylepšení oproti minulému závodu, které si myslím, že stojí za zmínku, se týká účasti ostříleného a celosvětově uznávaného porotce reálných závodů v driftu – Davida Kalaše. Ten tak doplnil naše rozhodčí a my mohli přistoupit na změnu systému hodnocení kvalifikací, kde každý ze tří členů hodnotí jednotlivý aspekt jízdy. Výsledkem je opět maximální 100 bodový zisk v následujícím poměru:
- Styl: David Kalaš max 35 bodů
- Stopa: Jakub Kadavý max 35 bodů
- Úhel: Ondřej Koubek max 30 bodů
Kvalifikace
Systém jakým závodníci nastupovali ke své jízdě, byl daný průběžným bodováním šampionátu vzestupně. To znamená, že závodník, který byl na prvním místě, nastupoval jako poslední. Mezi prvními jsme mohli vidět úplně nové účastníky šampionátu a také závodníky s nulovým bodovým ziskem z minulého závodu. Klíčem k rozřazení těchto jezdců bylo jejich startovní číslo. Celou startovní listinu jsme rozdělili do pěti skupin, přičemž každá se po odjetí svých kvalifikací odhlásila z herního serveru a přihlásila se další. Tímto jsme chtěli dosáhnout co nejlepšího obrazového zážitku ze závodu a odlehčit zátěži kladené na server.
Ve startovní listině se nám objevila známá jména z první rundy a my jsme tak všichni byli zvědaví, jak si v tomto závodě povedou. Jako první se do kvalifikace vrhnul nováček se startovním číslem #1 Jan Fidrich, u kterého byla vidět velká zkušenost a profesionalita. Předvedl totiž 70 bodovou kvalifikaci a jednoznačně vévodil první kvalifikační skupině. Hned po Honzovi odstartovali dva jezdci, kterým se bohužel ani jedna z kvalifikačních jízd nevyvedla a zůstali tak před branami vyřazovacích jízd. Doufám, že tito jezdci na nás nezanevřou a my tak v dalších závodech budeme moci sledovat jejich zlepšení. V dalších částech kvalifikace jsme mohli vidět ještě několik výletů mimo trať a také spoustu krásných průjezdů.
Nicméně celkově bych kvalifikaci zhodnotil jako velice vyrovnanou. Velkým otazníkem bylo, jak nám pořadím zamíchá poslední skupina jezdců. To se také stalo a první dvě místa si nakonec odnesli právě účastníci páté kvalifikační skupiny a to 1. místo #777 Karol Hildebrand s 86 body a 2. místo #511 Jakub Hoffmann s 85 body. První trojici pak uzavíral #30 Zbyněk Bergman s 83 body. Tímto se nám vykrystalizoval kompletní pavouk top 32. Do něj se nám posunulo 29 jezdců. Ještě před začátkem samotných tandemových jízd jsme si mohli živě poslechnout rozhovor, s výše zmíněným novým členem poroty Davidem Kalašem, což byla také jedna z novinek a zpestření, kterou jsme vám díky podpoře Driftlife mohli přinést.
Fotograf: Jakub Zeman
Vyřazovací jízdy
Nejprve jsme jezdce rozdělili do dvou skupin. Před začátkem vyřazovacích jízd nám zaváděcí a zároveň safety car provedl každou ze skupin tratí a my si tak mohli prohlédnout jejich vozy a dvojice, ve kterých do svých jízd vyrazí. Změnu v hodnocení jsme mohli oproti minulému závodu vidět také v tandemových jízdách. Při tomto závodě porota porovnávala “lead to lead” a “chase to chase” jízdu. Na základě tohoto porovnání pak bylo uděleno finální hodnocení, až po kompletním odjetí obou jízd. Tato změna do závodu vnesla trochu momentu překvapení.
Top 32
První polovina Top 32 nám přinesla velice krásně provedené a vyrovnané souboje. Jedním z těch těsnějších a podle mého názoru hodně atraktivních, byl souboj mezi #770 Lukášem Havlasem a #55 Nikolasem Cibulkou, kde nám oba jezdci ukázali svůj um. Velice na mě zapůsobilo těsné stínování v podání Nikolase, který ukázal, že si třetí místo z předchozího závodu rozhodně neodvezl náhodou. Jedním z velice zajímavý a do jisté míry, pro netrénované oko těžko hodnotitelný, byl souboj mezi #123 Janem Linhartem a #4 Matějem Janštou.

Fotograf: Jakub Zeman
Na objasnění tohoto duelu jsme opět využili možnost spojení s porotou, která nám vysvětlila, jak došla k verdiktu. Po krátké pauze jsme si na obrazovkách mohli prohlédnout také jezdce druhé skupiny a připravit se tak na další porci zábavy. Sám jsem byl napjatý, jak si ve svém tandemu povede nováček #1 Jan Fidrich. Tento jezdec nám předvedl moc hezké stínování a ze svého premiérového souboje, v tomto šampionátu, si odvezl postup do Top 16. Viděli jsme také několik závodníků při výletu mimo trať, srážky s kužely při startovací sekvenci a také specifika Sosnovské trati, které můžeme vídat i při reálných závodech. Například to, že v poslední zatáčce se dá více přiblížit k lead vozu a vytvořit tak na konci obrovský tlak.

Fotograf: Jakub Zeman
Top 16
Mezi nejlepších 16 jezdců nám jich několik postoupilo automaticky, jako například #777 Karol Hildebrand, který byl při prvním závodu ve stejné situaci. Bohužel při battlu top 16 došlo na jeho straně k technické závadě, což mu nedovolilo, aby nám v plné parádě ukázal, co v něm je. Proto jsem se těšil na to, jak se mu bude dařit při druhé rundě. Bohužel s příchodem 22 hodiny se pravděpodobně zvýšila agregace na internetové lince, která propojovala ředitele a studio a proto v podstatě celá top 16 nebyla moc plynulá na sledování. Nicméně hodnocení poroty tímto problémem vůbec nebylo ovlivněno a proto jsme dostali kompletní výsledky a vyplnili tak další patro pavouka TOP 8. Z jezdců, kteří se účastní i reálných závodů, se nám dále dostal pouze jeden a to #404 Miroslav Dušek.
Top 8
Během pauzy se našemu technickému týmu o jednom členu podařilo odstranit problém s konektivitou a my si tak zbytek závodu mohli užít plynule. Otvírákem top 8 byl souboj mezi #55 Nikolasem Cibulkou a #777 Karolem Hildebrandem. Na jejich battle jsem se už při pohledu do pavouka těšil. Bohužel při své lead jizdě Karol hned za prvním klipáčem vylétl do svodidel a tím si tak vyrobil velký problém. Tento hendikep je velice těžko odstranitelný, prakticky jedinou možností je, že by Nikolas vyrobil při svém lead runu obdobnou chybu. To se ovšem nestalo a vítězství a postup dále si tedy odvezl Nikolas. Ovšem na Karolovi bylo vidět, že si s prohrou moc hlavu nelámal a nádherně se za cílovou rovinkou v ohromném dýmu společně s Nikolasem rozloučil s diváky.

Fotograf: Jakub Zeman
Dech beroucí souboje předvedla také dvojice Jakubů #99 Horák a #511 Hoffmann. Jejich jízdy byly opravdu těsné a ani porota nebyla napoprvé schopna rozhodnout, kdo z nich byl lepší. Proto jsme viděli opakování jejich souboje. Veliká motivace a agresivita v podání Hoffmanna vyústila při jeho chase runu v obrovský kontakt a Horák jej už nedokázal korigovat a dostal se mimo trať. Z opakování již tedy vítěz vzešel a byl jím #99 Jan Horák.

Fotograf: Jakub Zeman
TOP 4
První tandem mezi #55 Nikolasem Cibulkou a #4 Matějem Janštou byl velmi zajímavý. V první části Nikolas převedl precizní a čitelnou kvalifikační stopu a pro Matěje tak musela být radost ho stínovat. Strany se obrátily a Matěj měl předvést svůj lead run. I v této jízdě jel stylem, který předváděl v průběhu celého večera. Pro něj bylo typické, jako ostatně pro spoustu jiných jezdců, že v decelerační zóně před vracákem volí hodně velký úhel. Někdy se zdálo, že do zatáčky dokonce vjíždí zadní částí vozu napřed. Nikolas se však od začátku držel velice těsně za Matějem a pravděpodobně od něj před vracákem nečekal tak velký úhel. Bohužel se mu nepodařilo reagovat a došlo ke srovnání. Tato situace však byla způsobena chybou Matěje a proto si postup do velkého finále odnesl Nikolas.
Souboj mezi #734 Michalem Novákem a #99 Jakubem Horákem byl také velice atraktivní. Motivace obou byla možná až moc veliká. Ve druhé polovině souboje se zdálo, jako by Michal v první části trati, kde je bariéra z pneumatik, narazil do zadní části vozu Jakuba, naprosto ho tak vychýlil z trajektorie a dostal ho do hodin. Z tohoto souboje vyšel vítězně Jakub, který v průběhu celého večera předváděl velice hezký sport a mě osobně se moc líbil.
Finále
Souboj o třetí a čtvrté místo byl v podání #4 Matěje Janšty a #734 Michala Nováka. Z mého pohledu tento duel rozhodla hlavně chase jízda, která byla v podání Matěje těsnější a on si tak odnesl celkové třetí místo z battlů. O první a druhé místo proti sobě nastoupil #55 Nikolas Cibulka a #99 Jakub Horák. Věděli jsme, že oba umí stínovat velice těsně a to také Nikolas při první jízdě předvedl. Jakub bohužel nedokázal na Nikolase v obráceném pořadí souboje najít ten správný recept a odvezl si tak druhé místo. Battly tedy skončily v pořadí:
- #55 Nikolas Cibulka
- #99 Jakub Horák
- #4 Matěj Janšta

Fotograf: Jakub Zeman
Celkové hodnocení šampionátu
Několik jezdců z prvního závodu se bohužel druhého klání neúčastnilo a tak se nám kompletně zamíchalo celkové pořadí, kterému po druhé rundě vévodí #777 Karol Hildebrand se 188 body následovaný #55 Nikolasem Cibulkou se 182 body a #55 Jakubem Hoffmannem se 156 body. Kompletní výsledky si můžete prohlédnout na webu www.drifting.cz. Zde také najdete veškeré informace o šampionátu a návod jak se zúčastnit. Třeba se mezi vámi najde někdo, kdo rozšíří naši jezdeckou základnu a uvidíme ho na dalším závodě 16.05.2020, který pojedeme na modelu polské závodní trati Kielce. Pokud se nebudete chtít účastnit jako jezdec, budeme rádi, když nás budete sledovat z přímého přenosu na YouTube kanálu driftingcz.