Slovo úvodem
Dnes vám opět přinášíme pravidelný report z virtuálních závodů v driftu. Tentokrát jsme se mohli z našich domovů přesunout na polskou trať Kielce. Závodní okruh můžete znát i z reálných závodů, pravidelně se zde totiž odehrává jeden z podniků CDS. Tato trať je z hlediska technického zvládnutí průjezdu poměrně náročná, jezdci nastřelují v obrovských rychlostech a dále na ně čeká několik těžkých pasáží.
Samotný živý přenos jsme pro vás přesunuli na platformu Twich.tv, ta je obecně hojně využívaná k účelům přenosu videa z her a je celkově blíže virtuální komunitě. Lze zde také dosáhnout kvalitnější přenosu z hlediska zpoždění a kvality samotného vida.
Kvalifikace
Na startovní rošt se ke svým dvěma kvalifikačním jízdám dostalo 24 jezdců. Byli zde k vidění někteří nováčci, ale také stálice startovní listiny. Před samotným zahájením jsme si z úst Davida Kalaše poslechli, na co se při bodování budou členové poroty soustředit a kde mohou vznikat kritické momenty.
Jak je již v šampionátu zvykem, pořadí do kvalifikace se určuje dle průběžného bodování. Na začátku se nám předvedli bodově slabší závodníci, což však rozhodně neznamená horší. O tom nás přesvědčil druhý startující #21 Michal Dzjapek. Ten předvedl povedené průjezdy a odnesl si od porotců zasloužených 69 bodů a průběžnou první pozici. Michal se na špici držel téměř po celou dobu kvalifikace. Bodové rozdělení bylo hodně rozmanité. Několik závodníků si odneslo nulový bodový zisk a také jsme dlouho čekali na výsledek nad 70 bodů. Ten ve své druhé jízdě předvedl svým dech beroucím výkonem #28 Dominik Peterka, který startoval až v poslední kvalifikační skupině. Ta přinesla ještě několik precizních průjezdů, přičemž vítězný (89 bodů) předvedl #777 Karol Hildebrand. Za ním se na druhém místě umístil #511 Jakub Hofmann a třetí byl již výše zmíněný #28 Dominik Peterka. Celkově tedy do vyřazovacích soubojů postoupilo 21 jezdců.

fotograf: Karol Hildebrand
V průběhu kvalifikace jsme u několika závodníků viděli, jak je složité bezchybně projet Davidem zmíněnou poslední zatáčku. Několik z nich zde vyrobilo chybu a dostalo svůj závodní vůz mimo trať.
Top 32
Z důvodu nižší jezdecké účasti nás v Top 32 čekalo pouze 5 vyřazovacích soubojů. Ostatní postupovali napřímo. Jak se hned při prvních soubojích ukázalo, bylo pro stínující jezdce poměrně těžké se po nástřelu udržet těsně za nárazníkem leadera. Jezdci zde totiž dosahovali rychlosti až 180 Km/h. V táhlém prvním vracáku však již docházelo ke zkracování vzdálenosti a vytváření tlaku. U kritické poslední zatáčky pak z mého pohledu velice záleželo na provedení lead jízdy. Pokud byla provedena precizně, nebyl pro stínujícího jezdce problém ještě v závěru zvýšit tlak. Také se ukázalo, že je poměrně složité v tandemové jízdě provést přehoz mezi zónami 3 a 5. V této část byly na trati umístěné kužely, které naznačovaly požadovanou trajektorii. V této hře však svou tvrdostí připomínají spíše zeď nežli kužel. Pokud tedy dojde ke kontaktu, končí fatálně, o tom se ve své jízdě přesvědčil #23 Lukáš Banyácki.

fotograf: Jakub Tomeček
Top 16
Před samotnými souboji Top16 jsme si pomalým průjezdem tratí představili všechny její účastníky. Jako první nás čekal souboj vítěze kvalifikace #777 Karola Hildebranda a #100 Tomáš Haltofa. Tomáš měl za sebou jeden battle v top 32 a my věděli, že nedá svou kůži lacino. To také předvedl při těsném stínování a poměrně dost Karola potrápil. Ovšem svou roli leadera již tak pěkně nezvládl a v poslední zatáčce se dostal mimo trať a postup tak bral Karol. Tento fenomén, kdy se jezdec svou chybou vyřadil z dalšího postupu, jsme v průběhu TOP16 viděli ještě několikrát. Častou situací bylo také opakování tandemových jízd, čímž jsme si tak trochu vynahradili menší počet soubojů z top 32. Opakovaný tandem mezi #511 Jakubem Hoffmannem a #808 Samuelem Budínským divákům (po pravdě nejen jim) přinesl zpestření, které se může stát jen ve virtuálních závodech. U Samuela totiž pravděpodobně došlo k nějaké chybě na jeho připojení k internetu a jeho vůz v poslední zatáčce ztratil kola a vznesl se nad závodní trať. Což bylo opravdu nevídané a zábavné. Celkově top 16 přinesla atraktivní souboje a hodně adrenalinu.

fotograf: Jan Fidrich
Top 8
V této úrovni pavouka se opět projevila technická náročnost celé trati a také složitost průjezdu poslední zatáčkou, většina soubojů se rozhodovala až zde. V jízdě, kde bylo opravdu těžké rozhodnout, proti sobě nastoupili #511 Jakub Hoffmann a #420 Jakub Tomeček. Zde rozhodčím do hodnocení vstupovalo velké množství aspektů, které bylo nutné dobře prodiskutovat, aby dospěli ke správnému rozhodnutí. Vítezství si ze souboje po dlouhé debatě odnesl Hoffmann. Proto, abychom si udělali lepší obraz o dané situaci, jsme si pozvali do studia Davida Kalaše. Ten nám podrobně vysvětlil, co se stalo a jak porota dospěla k závěru.
Top 4
Z top 8 se nám vyrýsovala hodně zajímavá sestava do následujících soubojů. Jako první se proti sobě postavili slovenští soupeři #777 Karol Hildebrand a #55 Nikolas Cibulka. Ti dva spolu již svedli zajímavý souboj v předchozím závodě na Sosnové. Skončil však technickou závadou na straně Karola. Proto jsme doufali, že dnes předvedou souboj na nože a nedají si nic zadarmo. Nejprve jsme sledovali Karola v roli leadera a Nikolas měl za úkol stínovat. V první polovině Nikolas hodně tlačil a lepil se na centimetry k vozu Karola. V druhé části tratí chtěl tlak udržet a bylo vidět, že motivace je opravdu veliká. Nicméně místo udržení, případně zvýšení tlaku došlo k obrovskému nárazu do vozu Karola. Ten se dostal úplně mimo trať a šance na postup pro Nikolase se zmenšila. Obracený gard battlu již nebyl tak těsný. Karol zvolil defenzivněji vedený chase run. Svůj ortel si ovšem Nikolas nakonec v poslední zatáčce podepsal sám. Došlo totiž ke srážce kuželu, což však pro leadera není povoleno a znamená nekompletní jízdu.
Druhý souboj se odehrál mezi #511 Jakubem Hoffmannem a #26 Michalem Briškou. Michal měl za sebou již tři battle z předchozích úrovní pavouka, kde ukázal, že společně se svým policejním Nissanem nedají soupeřům postup zadarmo. Naneštěstí pro něj již v první polovině souboje, kdy měl za úkol Jakuba stínovat, okusil tvrdost kuželek za táhlým vracákem a tím více méně předurčil další vývoj. V obráceném gardu si Kuba svou opatrnější chase jízdou pohlídal postup.
Finále
Malé finále, tedy souboj o třetí místo proběhl mezi #55 Nikolasem Cibulkou a #26 Michalem Briškou. První část přinesla chyby na obou stranách, což vyústilo v opakování celého battlu. Nikolas v opakovaném souboji předvedl hezkou kvalifikační stopu a Michal jej těsně kopíroval. Následně se jejich role otočily a v tu chvíli se naplno projevil problém pravděpodobně s připojení k internetu, který Nikolase provázel celý večer. To mu nedovolilo podat ten nejlepší výkon a vítezství si nakonec odnesl Michal. Ten se tak ze 14tého místa z kvalifikace probojoval přes všechny soupeře, až ke třetímu místu.

fotograf: Karol Hildebrand
Na úplný závěr večera se proti sobě postavil první a druhý z kvalifikace #777 Karol Hildebrad a #511 Jakub Hoffman. Celý souboj se nesl v duchu přílišné motivace ze strany Jakuba. Ten první polovinu odjel v roli chasera a na začátku byl velice blízko k vozu Karola, ovšem v druhé polovině se tlak zmenšil a Jakub se již nedokázal přiblížit a zatlačit. V závěru u něj ještě došlo ke srovnání a následně výjezdu mimo trať. V obráceném gardu tohoto souboje měl Karol za úkol těsně kopírovat Jakuba. To se mu po celou dobu dařilo na výbornou. Před poslední zatáčkou navíc Jakub jel vysokou rychlostí, nestihl dobrzdit a zvolil velice širokou stopu. Tímto kouskem Kuba znemožnil Karolovi stínovat a prakticky zpečetil svůj osud. První tři pozice po vyzařovacích soubojích byly následovné
- # 777 Karol Hildebrand
- # 511 Jakub Hoffmann
- # 26 Michal Briška
Celkové hodnocení šampionátu
V celkovém hodnocení nedošlo ke změně v pořadí oproti minulému závodu. První je stále #777 Karol Hildebrand (298 bodů), který ovšem zvětšil svůj bodový odstup od druhého #55 Nikolase Cibulky (267 bodů) na 31. Oproti tomu třetí #511 Jakub Hoffmann (256) rozdíl stáhl a na Nikolase mu chybí 11 bodů.
Příště se můžeme těšit na driftovací zábavu ze závodní trati v hlavním městě Lotyšska Rigy. Klání se bude konat 27. června. Veškeré informace o virtuálních a reálných závodech najdete na webu drifting.cz. Zde si také můžete prohlédnout kompletní pořadí virtuálního šampionátu.
Driftu zdar !!