RD4 BRUDRA Virtual Drift Challenge v AČR

Vítám všechny příznivce driftu a čtenáře magazínu Driftlife. Po zajímavém závodě v Rize v rámci FIA Intercontinental Drifting Cup jsme se na tuto trať podívali i s českým virtuálním šampionátem.

Rozvržení trati pro tento závod bylo odvozeno od zavedeného standardu z předchozích ročníků Drift Masters. Rychlá a technicky náročná trať v kombinaci s hojnou mezinárodní jezdeckou účastí slibovala výbornou zábavu. V následujících odstavcích si závod shrneme.

Kvalifikace

Ještě několik minut před závodem byla startovní listina obsazena 32 jezdci. Bohužel se někteří z nich nedostavili na rozpravu, a tak ke kvalifikaci nastoupilo pouze 26 borců.

Prvních pár jezdců předvedlo průměrné kvalifikační jízdy okolo 50 až 70 bodů. Jako problematická se ukázala zejména závěrečná pasáž s táhlou levotočivou zatáčkou, na jejíž vnější hraně je umístěná betonová bariéra lemovaná clipping zónou. Zde často docházelo ke kontaktu se zábranou. To většinou znamenalo značné vychýlení z trajektorie a ztrátu bodů.

Průměrné výkony výrazně překonal jako první Saudsko – arabský závodník #75 Abdulrahman Alshetwi. Ze záznamu mi připadalo, jako by trať v Rize byla pro něj úplně přirozené prostředí. Jeho výkon byl sebevědomý a téměř bezchybný. V obou jízdách předvedl minimum chyb a jel opravdu vyrovnaně. O tom svědčí výsledek, který byl 92 a 94 bodů.

#75 Abdulrahman Alshetwi. Foto: Abdulrahman Alshetwi

V závěrečné třetině startovního pole už nebyla o dechberoucí výkony nouze. Za zmínku stojí například nováček letošní sezóny #778 Maxim Steblyanko. Ten se v prvních dvou závodech umisťoval spíše v dolní polovině kvalifikovaných. Tentokrát se mu ovšem povedly obě jízdy a získal 88 bodů, což stačilo na osmou pozici. Dobře se také dařilo závodnímu týmu “Rovně Není Pro Mě” a oba jeho členové se probojovali do první desítky.

Lexus LFA Drift Edition v rukou #778 Maxima Steblyanka. Foto: Maxim Steblyanko

Sesadit průběžně vedoucího Abdulrahmana se v závěru kvalifikace pokoušelo hned několik závodníků. Nejblíže tomu byl #777 Karol Hildebrand. První jízdu jsme si, bohužel, kvůli problému s živým přenosem nemohli užít naplno, ale z úst moderátora pak zazněla důležitá informace o výsledku. Bodový zisk činil 94. Tlak ve druhé jízdě musel být na Karola značný, ale na jeho výkonu to nebylo znát, dělal co mohl, na zlepšení to však nestačilo. Pravidla totiž v případě, kdy dva jezdci získají shodné body, hovoří jasně. Rozhoduje se podle druhé jízdy a tu měl o tři body lepší Abdulrahman.

#777 Karol Hildebrand při kvalifikaci. Foto: Karol Hildebrand.

Top 24

Tandemové jízdy kvůli menší účasti začínaly na úrovni Top 24. Tedy prvních 8 kvalifikovaných postupovalo do Top 16 napřímo. O další pozice se museli utkat ostatní. Bohužel ne všechny souboje byly tak těsné, jak bychom chtěli. V mnoha případech rozhodovaly zásadní chyby jak u vedoucího, tak stínujícího jezdce. Vozidla často končila zadním nárazníkem v betonové bariéře a nebo jedno v druhém. Krom jednoho battlu pak vždy zvítězil ten lepší z kvalifikace a po několika desítkách minut bylo jasné pořadí pro další část večera.

Představení jezdců před začátkem Top 16. Foto: Maxim Steblyanko

Top 16

Zde se stalo několik nešťastných situací, kdy vedoucí jezdci průběžného bodování chybovali a připravili se tak o drahocenné body do šampionátu.

#19 Jaroslav Lacina vs. #778 Maxim Steblyanko. Foto: Maxim Steblyanko

Jedním z nich byl #47 Mustafa Amine. Ten nastoupil proti #86 Jakubovi Valíkovi. Jako leader si Mustafa vedl pěkně. S přehledem a bez zaváhání provedl téměř bezchybnou kvalifikační stopu a Jakub se dlouho nemohl dostat blízko a vyvinout tlak. Krkolomným manévrem před vracákem však nabral trochu rychlosti a v závěru byl již těsně zavěšen za Mustafou. V opačném gardu mohl Mustafa zvolit trochu mírnější tempo, ale to neudělal. Do battlu šel po hlavě a držel se těsně v závěsu za Jakubem. V nájezdu do poslední táhlé zóny však Saudsko – arabský jezdec přehazoval velice natěsno a narazil do Jakubovy Toyoty. Tímto manévrem pro Mustafu večer skončil.

Stejně rychle skončil také #4 Matěj Janšta. Ten ve vedoucí pozici v souboji s #212 Janem Fidrichem kolidoval s betonovou bariérou v závěrečné pasáži trati a srovnal. Jan nedokázal na chybu reagovat a ještě došlo ke kolizi.

Souboj Top 16 mezi #9 Samuelem Kuti a #242 Martinem Kondulou. Foto: Martin Kondula

Podle mě nejhezčí tandem předvedla dvojice #55 Nikolas Cibulka a #97 Yasir Saad. Jak jsme se mohli přesvědčit, stínování je pro oba oblíbená disciplína a tak si nechtěli nechat nic zadarmo. Pravděpodobně rozhodla, trochu nečekaně, vedoucí pozice. V závěru totiž Nikolas nedokázal nárazník svého vozu dostat blízko k bariéře a to mu rozhodně nebylo ku prospěchu.

Top 8

Battlový deficit jsme si vynahradili při soubojích na ostří nože mezi #97 Yasirem Saadem a #777 Karolem Hildebrandem. Už od začátku se nedalo čekat nic jiného, než dokonalá lead jízda následovaná těsným stínováním. Už po pár metrech se očekávání naplnila a byla to opravdu úžasná podívaná. Oba jezdci udržovali jen několikacentimetrovou vzdálenost, těsně projížděli kolem betonové bariéry a situace pro rozhodčí nebyla vůbec lehká. Nakonec rozhodnutí padlo až po třetí tandemové jízdě. Radostněji ze souboje vyšel slovenský jezdec #777 Karol Hildebrand.

# 777 Karol Hildebrand doráží na leadera battlu #97 Yasira Saada. Foto: Karol Hildebrand

Top 4

Zde se rozhodovalo o tom, kdo se podívá do malého a velkého finále. Výsledky soubojů této úrovně pavouka nakonec kopírovaly pořadí po kvalifikaci, tedy ti, co se umístili lépe, postupovali do souboje o první příčku.

#777 Karol Hildebrand vyřadil v Top4 #512 Jakuba Hoffmanna. Foto: Karol Hildebrand

Malé finále

Čtvrtý závod byl hodně náročný pro protagonistu souboje o třetí místo
#212 Jana Fidricha. Ten se dokázal probojovat přes všechny soupeře z Top 24 až do malého finále. Ovšem ani po tolika soubojích neztratil koncentraci a vůli vyhrát. Výkony v první rozjížďce byly mezi Janem a #512 Jakubem Hoffmannem srovnatelné. Několik chyb na vedoucí pozici na jedné straně a dost podobné stínování na straně druhé. Porota nedokázala rozhodnout a tandem se opakoval. Jan vycítil možnost výhry, a tak do opakování dal opravdu vše. I přes to, že Jakub nejel jako leader vůbec ideálně, Honza věrně kopíroval jeho trajektorii a vytvářel neutuchající tlak. V opačných rolích se opět vedlo lépe Janovi. Jeho kvalifikační stopa byla téměř čistá a pěkně čitelná. I přesto však Jakub nedokázal reagovat tak, jak by si představoval. Vlál za Janem ve velké vzdálenosti, ani její zkrácení v závěru mu nebylo nic platné. Fidrich tak završil svou vítěznou vlnu třetím místem.

Malé finále Fidrich vs. Hoffmann. Foto Jan Fidrich

Velké finále

Již jednou se v průběhu večera podařilo Karolovi Hildebrandovi porazit velice silného soupeře a ten se proti němu postavil i v úplném závěru. Karol tak mohl svému soku Abdulrahmanovi Alshetwimu oplatit porážku z kvalifikace. Jako leader se na start nejprve postavil Saudsko – arabský jezdec. Kvalifikační stopa mu nedělala vůbec problém a Karol tak mohl pohodlně stínovat. Bylo zajímavé sledovat práci Karola na brzdách. Při každém přehozu ji jen na malý moment stlačil tak, aby dal svému vedoucímu jezdci potřebný prostor k přehození. Po celé délce trati se Karol držel těsně za Abdulrahmanem a navíc v téměř totožném úhlu. Porovnávat v tomto případě vedoucí jízdy obou protagonistů nedává moc smysl. Tam bychom rozdíly a chyby hledali jen opravdu těžko. Oproti tomu stínování v podání Abdulrahmana bylo rozporuplné. Snažil se sice držet blízko Karola, ale bylo to spíše jako na houpačce. Chvilku byla vzdálenost mezi závodními stroji krátká, o pár metrů dál se zase zvětšila. Takto tomu bylo až do konce jízdy. Po krátkém rokování rozhodčí dospěli k jednohlasnému rozhodnutí. Vítězem se stal Karol Hildebrand a připsal si tak důležité body do šampionátu.

Finálový souboj. Foto: Karol Hildebrand.

Pro úplnost ještě uvedu první trojku závodu RD4:

  1. #777 Karol Hildebrand
  2. #75 Abdulrahman Alshetwi
  3. #212 Jan Fidrich
Vítězná trojice. Foto: Abdulrahman Alshetwi

Celkové hodnocení šampionátu vypadá následovně:

  1. #777 Karol Hildebrand 266 Bodů
  2. #512 Jakub Hoffmann 262 Bodů
  3. # 55 Nikolas Cibulka 248 Bodů

U dalšího článku nashledanou a . . .

Driftu zdar !!!

Filip Roubal

Filip Roubal

Nadšenec, fanda a redaktor.