Driftlife.cz

RD5 Transport Projekt – Panenský Týnec

Slovo úvodem

Vítám všechny příznivce driftu a čtenáře magazínu Driftlife u dalšího reportu. Po téměř dvouměsíční pauze se v rámci českého šampionátu jel další závod kategorie PRO a PRO2.

Původním dějištěm páté rundy měla být trať v Sosnové, na poslední chvíli však museli organizátoři série od tohoto plánu ustoupit a vymyslet náhradní řešení. Nasnadě byl léty osvědčený prostor, kde se konají mimo jiné závody Gymkhany, tedy letiště u Panenského Týnce.

Obrovská rozloha letiště, zkušenosti a kreativita hlavního rozhodčího Czech Drift Series Davida Kalaše dala vzniknout unikátní trati.

Trajektorie tratě na letišti u Panenského Týnce. zdroj: drifting.cz

Úvodní pasáž vyžadovala velkou porci odvahy a řidičského umu. Po nástřelu v rychlostech kolem 100 km/h následovala jediná decelerační zóna ohraničená betonovými zábranami. Po zpomalení a správném nasměrování vozidla přišla na řadu velmi technická pasáž ve tvaru připomínajícím otočené písmeno “S”. Zde museli jezdci natáhnout zadní část vozu těsně k zábranám z pneumatik, aby správně vyplnili vnější clipping zóny. Právě tato pasáž pak slibovala těsné battly. Závěrečná část pak byla hlavně o rychlosti. Muselo zde dojít ke značné akceleraci tak, aby byla vyplněna poslední zóna před cílem.

PRO2

Kvalifikace

Při pohledu do startovní listiny mohla věrné fanoušky zaujmout některá známá jména. Mezi ně patřil loňský první a druhý vicemistr. Tedy Michal Šubrt a Petr Korbel. Pro oba to byla v CDS letošní premiéra .

Na začátku kvalifikace panovaly na trati velice nepříznivé povětrnostní podmínky. Povrch byl díky vydatnému dešti velmi mokrý, v kombinaci se značným množstvím nabroušené gumy z tréninků byl tak velmi kluzký.

Kluzká trať dělala problém i Vladimírovi Doubkovi. Foto: Aldafoto

Většině závodníkům se tyto podmínky staly osudnými a bohužel skončili s nulou. Velmi pěkně si naopak poradil již zmíněný Michal Šubrt. I přes dlouhou odmlku rozhodně jezdit nezapomněl. Trať projel sice v nižší rychlosti, ale plynule, navíc se mu dařilo pěkně trefovat většinu zón a vysloužil si slušných 70 bodů. Jak kvalifikace postupovala, trať začala osychat.

Kvalifikační jízda Michala Šubrta. Foto: Aldafoto

Při poslední jízdě prvního kola, ve které nastupoval úřadující leader průběžného pořadí šampionátu – Zdeněk Kadeřábek, byl již vidět mírný kouř od zadní nápravy. Zdeňkovi se dokonce povedenou jízdou podařilo překonat Michalův výkon a po prvním kole byl průběžně první.

Zdeněk Kadeřábek a jeho BMW E46 s japonským srdcem 2JZ. Foto: Aldafoto

Druhé kolo začalo více než skvěle. Jako první vyrazil na trať Petr Korbel. Pro letošní sezónu vyzbrojený vylepšenou technikou z dílen Marca Zakouřila. Už po několika metrech bylo vidět, že dosáhne na vysoký bodový zisk. V decelerační zóně dokázal pěkně trefit clipping zónu a vytáhnul se do téměř ideální trajektorie. Díky tomu mohl těsně kolem zábrany z pneumatik vykroužit “esíčko” ve střední části. Jelikož jeho vůz disponuje dostatkem výkonu, poradil si i se zrychlením v závěru a dostal se tak téměř ideálně do poslední zóny. Porota jeho jízdu hodnotila 84 body. Petr tak získal solidní deseti bodový náskok na druhého Zdeňka Kadeřábka, který se mu podařilo udržet až do konce. Do první trojky se k výše zmíněným dostal ještě Michal Šubrt.

Petr Korbel v kvalifikaci předvedl nejlepší výkon. Foto: Aldafoto

Díky stále se zlepšujícím podmínkám na trati se naštěstí velké části závodníků podařilo složit pomyslný reparát a vydobýt si tak místečko ve vyřazovacích jízdách. Postoupili tak například oba jezdci, kteří mohli zamíchat pořadím v první trojce průběžného hodnocení šampionátu. Tedy Václav Hejda z týmu DriftbrothAss a Vladimír Doubek.

Václav Hejda se svým lety prověřeným BMW E36. Foto: Aldafoto

Battly

Dle pravidel kategorie PRO2 tandemové jízdy začínají na úrovni top 16. Jelikož se probojovalo pouze 9 závodníků, čekala nás ve většině případů pouze samostatná jízda, kterou jezdec dokazuje driftu schopnost svého vozu. Pouze jednou se proti sobě na start postavili dva jezdci, aby spolu svedli souboj. Vítězně z něj vyšel Václav Hejda a pro jeho soupeře Tima Haferkorna to znamenalo konec závodního víkendu.

Otevírací battle kategorie PRO2 v podání Václava Hejdy a Tima Haferkorna. Foto: Aldafoto

V top 8 hrála hlavní roli jednoznačně dvojice Hejda, Korbel. Oba totiž při prvním tandemu jako chaseři chybovali a porota se přiklonila k opakování battlu. V tom pak jel jako první Korbel a Hejda velice pěkně stínoval, v závěru ovšem došlo ke zvětšení vzdálenosti mezi oběma vozidly. Tento propad, jak jsme následně zjistili, byl způsobený technickou závadou na BMW E36 Václava Hejdy. Jeho plynové lanko zůstalo zaseklé v jedné poloze a on tak nebyl schopen vůbec regulovat otáčky. S velkým napětím jsme sledovali, zda se Vaškovi povede lanko v pěti minutovém limitu opravit. Naštěstí jeho tým přiložil ruku k dílu a Vašek mohl znovu nastoupit. Role leadera se zhostil na výbornou. U Korbela to po startu vypadalo jako by si schválně nechal Hejdu ujet. Náskok se mu sice ve střední části podařilo stáhnout, ale v závěru zase ztrácel. Porota tak opět rozhodla pro poslední možné opakování. Podle mého se rozhodlo v decelerační zóně, kde Korbel hodně zabrzdil, aby se dobře dostal do zóny. Na výjezdu ovšem srovnal.  Krkolomným manévrem se mu nakonec podařilo dostat do další části trati, ale Hejda se ho držel a snažil se vyvíjet tlak. Svou lead jízdu si Hejda odjel s klidem a přehledem. Zúročil tak svou výhodu z první poloviny battlu a mohl se radovat z postupu.

Václav Hejda útočí na Petra Korbela. Foto: Aldafoto

V další úrovni pavouka bylo hodně patrné jak velkým pomocníkem je výkonová převaha. První tandem mezi Hejdou a Doubkem byla výhoda právě na straně Doubka. I přes to se ale jednalo o jeden z nejhezčích soubojů. V první rozjížďce si Hejda hned od začátku hlídal vzdálenost a ve střední části trati se Doubka držel velice pěkně a věrně ho kopíroval. Po výjezdu z dlouhé zóny však Doubek naplno použil svůj výkon a rychle se začal vzdalovat. Opačně atmosféra ještě gradovala. Hejdovi trať opravdu seděla a dokázal jet velmi precizní kvalifikační stopu. Pro Doubka tak vytvořil jedinečnou možnost těsně stínovat a té taky využil. Tandem nakonec skončil postupem Doubka.

Vladimír Doubek stínující stopu Václava Hejdy. Foto: Aldafoto

U druhé dvojice soupeřů byl rozdíl výkonu téměř trojnásobný ve prospěch Zdeňka Kadeřábka. Michal Šubrt navíc v první rozjížďce zaspal a rychlejšího Kadeřábka nedokázal dostihnout. V druhé polovině si Zdeněk náskok pohlídal a postoupil do bojů o první příčku.

Generační souboj BMW v podání Zdeňka Kadeřábka a Michala Šubrta. Foto: Aldafoto

Na výsledek malého finále jsme si opět museli počkat. První jízda totiž opět skončila nerozhodně. Dle slov hlavního rozhodčího Davida Kalaše měl Václav Hejda oproti Michalu Šubrtovi převahu v roli vedoucího tandemu, oproti tomu stínování šlo lépe Michalovi. V opakování souboj působil opět velmi těsně a téměř stejně jako ten předchozí. Jemný rozdíl byl podle mě v provedení lead jízdy Šubrta. Tentokrát se mu povedla o něco lépe a on se tak mohl radovat ze třetího místa. Nicméně velká poklona patří i Václavu Hejdovi, který bojoval jako lev a i přes technickou závadu udržel koncentraci a dostal se až do poslední fáze závodu. Díky tomu se také nakonec dostal na průběžnou třetí pozici v celkovém hodnocení.

Boj o třetí pozici. Foto: Aldafoto

Finálový souboj začal Zdeněk Kadeřábek. Vladimír Doubek však neponechal nic náhodě a už od startu se snažil držet těsně za rychlejším Zdeňkem. U decelerační zóny šikovně snížil úhel a dokázal se dostat hodně blízko ke Kadeřábkovému BMW. Střední pasáž pak obě vozidla projela téměř synchronně. Na výjezdu však Zdeněk opět ujel. Druhá polovina bohužel skončila dříve než bychom si přáli. Doubek to přehnal s rychlostí a v decelerační zóně nedokázal zpomalit tak, jak bylo potřeba a skončil v zábraně z pneumatik. Úplně stejnou chybu udělal také Kadeřábek. Výsledkem pak byla kolize obou závodních BMW. Naštěstí vše bylo v malé rychlosti a tak se ani jednomu z jezdců nic nestalo.

Finálový battle mezi Zdeňkem Kadeřábkem a Vladimírem Doubkem byl velmi těsný. Foto: Aldafoto

PRO

Kvalifikace

Nejen nízká účast trápila kategorii PRO. Nepříjemné byly také technické problémy na některých závodních speciálech. BMW M2 Marca Zakouřila měla problém s mazáním motoru a proto s ním nemohl startovat. Jako náhrada mu nakonec posloužil vůz vítěze kvalifikace PRO2 Petra Korbela, do kterého Marcův tým přes noc z pátku na sobotu implantoval Nitro kit a zvýšil tak výkon o přibližně 20%.

Marco zakouřil provádí montáž a testování NITRO kitu do vozu Petra Korbela. Foto: Aldafoto

Problémy se bohužel nevyhnuly ani bratrům Bezouškovým. Závodní nápor nevydržela Láďova převodovka a on tak bohužel nemohl nastoupit vůbec. Stanislav musel řešit problém se spojkou. Naštěstí jeho dílna je v dojezdové vzdálenosti od Panenského Týnce a proto se bez váhání vydal zpět domů, aby závodní stroj přivedl k životu. Díky solidaritě celého startovního pole a také organizátorům, kteří povolili Stanislavovi kvalifikaci až v neděli, byl na opravu dostatek času. Jako příjemný bonus k funkčnímu autu byl pěkný výkon v kvalifikaci, díky kterému se dostal do vyřazovacích soubojů.

Stanislav Bezouška. Foto: Aldafoto

Velkou výhodou pro kategorii PRO bylo, že počasí v průběhu dne ustálilo ve stavu, kdy nepršelo a trať již byla dokonale suchá. Přeci jen driftování bez kouře od zadních pneumatik není úplně to pravé. Po odjetí první rozjížďky jsme nabyli dojmu, že si závodníci chtěli udělat nějaký bodový základ pro to, aby se dostali do tandemových jízd. Nejlepší výsledky z první poloviny kvalifikace patřily polským závodníkům Bartoszovi Pelkovi a Krystiánovi Morawietzovi. Těm se povedlo atakovat hranici 80 bodů. Jako velké úskalí závodní trati se jevila závěrečná pasáž. Většině jezdců se bohužel nepodařilo protínat poslední zónu a také proto nemohla porota udělit větší body.

Toyota GT86 s bodykitem imitujícím Alfu Romeo Veloce a za volantem polský borec Krystian Morawietz. Foto: Aldafoto

Druhá polovina již byla o poznání zajímavější a většině jezdců se podařilo svůj výsledek zlepšit. Hned první na trati tomu byl krásným příkladem. Dominik Kouba se svou novou technikou pro letošní sezónu předvedl, že mu vůz sedí a dokáže s ním kouzlit stejně jako s tím předchozím. Vyvaroval se chyb z první jízdy a poslední zónu pěkně projel po celé její délce. Nakonec mu chyběly pouhé dva body k devadesáti bodové hranici. Razantního zlepšení dosáhl také Michal Vychodil, který si už doufejme všechny strasti se Skylinem odbyl a bude se znovu objevovat na předních příčkách.

Michal Vychodil. Foto: Aldafoto

Battly

Naštěstí se všem jezdcům podařilo kvalifikovat a tím pádem jsme v Top 16 měli vidět tři tandemové jízdy. Kvůli technické závadě bohužel nemohl nastoupit do battlu k Michalovi Reichertovi Jan Hejda. Na jeho voze totiž došlo hned k několika poškozením. Nejprve to byla ohnutá tyčka řízení, kterou spolu s mechaniky dokázali opravit. Při kontrole funkčnosti na trati však v cílovém prostoru nešťastně najel na podstavec držící plastovou značku a fatálně poškodil pravou těhlici. S tím už bohužel nešlo nic dělat a pro Honzu tak závodní víkend skončil.

Stáj bratrů Hejdů. Foto: Aldafoto

Přes tuto úroveň se nakonec podařilo projít dále Davidu Mrlinovi, který porazil Pavla Hudečka a pak Marcovi Zakouřilovi, který zvítězil nad Stanislavem Bezouškou.

Top 8 byla značně ovlivněna nehodami. V podstatě tak skončila většina tandemů. V battlu s Dominikem Koubou, hrozivě vypadajícím způsobem narazil do bariéry za nástřelem David Mrlina. Jeho auto se vzneslo do vzduchu a na zemi dopadlo o několik metrů dále. Myslím, že v tu chvíli se každému z diváků tajil dech. Naštěstí díky přísně nastaveným bezpečnostním pravidlům šampionátu všechna vozidla obsahují bezpečnostní rámy a podobné prvky pasivní bezpečnosti vozidla. David tak téměř hned po nárazu vystoupil z auta zjevně v naprostém pořádku. Po prvotním ohledání vozidla sebral všechny odpadlé části, kurtou připevnil výfuk, nastoupil a odjel sám do depa.

David Mrlina. Foto: Aldafoto

Hned v následujícím battlu se Krystian Morawietz také podíval mimo trať, když nedokázal za vedoucím Pelkou správně dobrzdit v decelerační zóně. Zde šlo, ale jen o drobný výlet a souboj se ani nemusel přerušovat.

Bartosz Pełka celý víkend generoval ohromný dým. Foto: Aldafoto

Další nepříjemná situace se objevila v souboji Marca Zakouřila a Michala Vychodila. Při stínování se Michalovi nedařilo dostat v nástřelu svůj vůz do smyku a tím tak nabral dost velkou rychlost. Jeho vůz nenávratně směroval na zadní nárazník Marcovi vypůjčené E46. Michal naštěstí díky své zkušenosti rychle reagoval a včas dobrzdil. V cíli už pak jen prohlédli zohýbané plechy a Marco mohl pokračovat dále do Top 4. Pro Michala zde jeho pouť skončila.

Michal Vychodil. Foto: Aldafoto

To, že Murphyho zákony platí, ukázala i poslední dvojice Reichert, Onódi. János Onódi nedokázal úplně na totožném místě jako Morawietz v prvním battlu dobrzdit a dostal se do zábrany z pneumatik.

Naštěstí všichni včetně techniky byli po těchto nesnázích v pořádku a většinou to znamenalo jen nepostup do dalších bojů.

Přes Top 4 se podařilo probojovat Dominikovi Koubovi a Marcovi Zakouřilovi. Souboj o třetí pozici pak zůstal v rukou Michala Reicherta a Krystiana Morawietze

Dominik Kouba vs. Krystian Morawietz. Foto: Aldafoto

V malém finále byl první tandem velice vydařený, oba jeho protagonisté se snažili držet co nejmenší odstup a věrně stínovat svého vedoucího. Bohužel i přes tuto snahu se nedokázali vyvarovat chybám a porota se rozhodla pro jeho opakování. V tom pak bohužel nastaly komplikace na Reichertově BMW, které se samovolně náhodně vypínalo. Morawietz tak nakonec poměrně snadno dokázal zvítězit a dostat se na třetí místo.

Krystian Morawietz vs. Michal Reichert. Foto: Aldafoto

To, na co vždy čekáme, je vyvrcholení závodního víkendu finálovým Battlem kategorie PRO. Ne vždy se to ale povede a už se mnohokrát stalo, že tento battle není tak atraktivní, jak bychom si přáli. Ovšem na letišti u Panenského Týnce to absolutně neplatilo. Do finále se probojovala dvojice Dominik Kouba a Marco Zakouřil. Jako první jel v roli leadera Kouba. Výkonová převaha se projevila na začátku, kdy Kouba hodně odjel. Ovšem pak přišlo na řadu brzdění v druhé zóně a tam byla pro Zakouřila šance na dotažení. Tu naplno využil a od tohoto místa se od Dominika nevzdálil. Těsně za ním projel “esíčko”, dokonce se mu ještě podařilo přiblížit a na výjezdu téměř otřel svou pneumatiku do boku Koubovi M3. Určitě doporučuji si v tomto případě přehrát živý přenos, kde je vše velice pěkně vidět z pohledu kvadrokoptéry, která pořizovala záznam souboje ve vysoké kvalitě. Opačně to bylo obdobně napínavé hlavně ve střední části trati. Tam se Kouba statečně držel Marcova zadního nárazníku a nechtěl dát vítězství nadarmo. Nakonec ale porota rozhodla pro vítězství Marco Zakouřila. Ode mě patří dík oběma za krásnou podívanou, kterou nám připravili.

Finálový battle mezi Marcem Zakouřilem a Dominikem Koubou. Foto: Aldafoto

Výsledky

Pro úplnost ještě uvedu kompletní výsledky závodu:

PRO2

  • 1 – Zdeněk Kadeřábek
  • 2 – Vladimír Doubek
  • 3 – Michal Šubrt
První trojice kategorie PRO2. Zleva Vladimír Doubek, Zdeněk Kadeřábek, Michal Šubrt. Foto: Aldafoto

PRO

  • 1 – Marco Zakouřil
  • 2 – Dominik Kouba
  • 3 – Krystian Morawietz
První trojice kategorie PRO. Zleva Domink Kouba, Marco Zakouřil, Krystian Morawietz. Foto: Aldafoto

Na závěr patří velké poděkování všem jezdcům, organizačnímu týmu Czech Drift Series, pilotu kvadrokoptéry za skvělé záběry a v neposlední řadě také všem, kteří přišli podpořit český drift na tribunu nebo k živému přenosu.

!!! Driftu Zdar !!!

Filip Roubal

Filip Roubal

Nadšenec, fanda a redaktor.

Přidat komentář