Zdravím všechny příznivce driftu a webového magazínu Driftlife.
Tentokrát vám přinášíme rekapitulaci šesté rundy Tranport Projekt Drift Challenge 2020. Po dvou závodech na polských tratích se šampionát znovu vrátil do Česka. Hostitelem byla takzvaná mekka českého driftu Sosnová u České Lípy. Jednalo se o sdílené klání polského mistrovství DMP, závodu zóny střední Evropy FIA CEZ a v neposlední řadě také české Drift Challenge. Závodníci zde startovali ve dvou výkonnostních kategoriích, PRO a Semi-Pro (polské PRO2).
Slovo úvodem
Do jisté míry, strašákem pro české jezdce byl výkon polských strojů. Ten je hlavně v kategorii Semi-Pro obrovský. Polské vozy zde často atakují hranici 700 koní a jen málo našich závodníků může výkonem svých motorů konkurovat. Ovšem od tohoto závodu vstoupilo v platnost omezení šířky pneumatik, které má právě za úkol smazat výkonové nevyrovnanosti. Pro kategorii Semi-Pro byla maximální šířka limitována rozměrem 235 mm a jezdci třídy PRO mohli obout pneumatiky maximálně 265 mm široké.
Pátek
Jak je u závodů na Sosnové zvykem jezdit se začalo již v průběhu pátečního dne. To byly v harmonogramu zařazeny tréninky obou kategorií. Součástí tréninku jsou také oblíbené zážitkové jízdy na sedadle spolujezdce neboli Drift Taxi.

Co se již v pátek projevilo, byl nastavený limit šíře pneumatik. Polští závodníci jsou v kategorii PRO ve svém šampionátu zvyklí jezdit šíře až 285mm. Jsou na to také vybaveny patřičně širokými ráfky. Na takto široké ráfky, ale museli dávat užší penumatiky a zároveň použít menší tlak, aby zvětšili přilnavost. Kombinace těchto faktorů mnohdy způsobila zutí pneumatiky a nekontrolované průjezdy úvodní částí trati. Naštěstí se to vždy obešlo bez většího karambolu a my jsme tak nepřišli o nikoho z jezdců.

Během tréninků se alespoň pro mě vybarvilo několik favoritů. Jedním z nich byl rozhodně Miroslav Dušek. Ten byl z předchozích závodů kategorie STREET zvyklý jezdit Sosnovou obráceně. Nicméně velice rychle si osvojil i průjezdy správným směrem a určitě měl potenciál zamíchat pořadím v kategorii Semi-Pro. Dalším z adeptů na bednu v této kategorii byl Cezary Gajowczyk. V polském DMP se mu v předchozích závodech dařilo a svůj um předváděl i zde.

V kategorii PRO bych pak vypíchl Michala Vychodila. Ten se v průběhu dne velice pěkně zžil se zapůjčeným Nissanem a byl připraven rvát se s ostatními v kvalifikaci i tandemech. Filip Vimpel po předchozí nemilé zkušenosti ze Sosnové přezbrojil na semislickové pneumatiky SDT Driftlife.cz a bylo patrné, že mu hodně sedly a dokázal zvýšit rychlost průjezdu tratí a také svou konkurenceschopnost.

Sobota
Sobotní dopoledne se neslo ještě ve znamení trénování a počasí zatím vypadalo bezvadně. Ovšem předpověď na odpoledne už tak pozitivní rozhodně nebyla. Vypadalo to na velké přeháňky s vydatným deštěm a to v průběhu celého odpoledne.
Kvalifikace Semi-Pro
Tím, kdo měl štěstí na suchou trať, byl mimo jiné Cezary Gajowczyk a v jeho podání byla kvalifikace opravdu velká paráda. Trefil všechny zóny téměř tak, jak měl a navíc jeho jízda působila celkově velice plynule. Porota jeho výkon patřičně ohodnotila a Cezary si odnesl 90 bodů. Průběžnou první pozici velice dlouho držel.

Kvůli dešti, který zanedlouho po začátku kvalifikace přišel, se pak organizátoři rozhodli zařadit zahřívací kola. Každý závodník měl tedy navíc jeden nehodnocený průjezd. Mohl si osahat trať a zjistit, kde jsou slabá místa. Spoustě jezdců však ani toto zahřívací kolo nepomohlo k tomu, aby byli schopni zapsat body. Viděli jsme spousty nul na kontech jezdců a pět z nich nebylo schopno ani v jedné z jízd bodovat a vybojovat si tak místo v TOP 16 pro vyřazovací souboje.
Jak tomu bývá, déšť sebou přinesl také horké chvilky. Jednou z nich byla jízda Marka Botheho. Pro něj byla Sosnová letošní premiérový závod v CDS a v trénincích si nevedl vůbec špatně. V první kvalifikační jízdě body bohužel nezajel a tak mu před druhým pokusem jistě seděla na bedrech velká nervozita. Z počátku to vypadalo na solidní průjezd. To se ale ve vteřině změnilo. Marek projel první dvě zóny, provedl přehoz a čumákem vozu mířil přímo na svodidla pod krytou tribunou. Vůz však takto směřoval až příliš dlouho a v momentě, kdy potřeboval znovu přehodit, neměl už dostatek prostoru a zadní část jeho BMW skončila v zábraně z pneumatik na svodidlech. Hned po nárazu Marek vystoupil z vozu a byl v pořádku, ovšem jeho závodní speciál úplně dobře nevypadal.
Jak čas postupoval, trať začala osychat a od pneumatik se začal linout kouř, jež nám všem chyběl. Suchá trať také opět znamenala úchvatné výkony. Jeden takový předvedl Maciej Czyszczoń. Již od začátku zvolil velice agresivní nástup a nešetřil úhlem ani rychlostí. Přehazoval velice rychle a přesně a využíval Sosnovou po celé její šířce. Tímto výkonem za 92 bodů bral první místo a odsunul tak průběžně vedoucího Cezaryho na druhou pozici.

Pro mě se největším a zároveň velice milým překvapením stal Miroslav Dušek. Tomu se v sobotu povedlo předvést mnoho úspěchů. Jedním z nich byla jízdní zkouška před komisí CDS. Tou dle pravidel šampionátu musel potvrdit, že je hodný účasti v kategorii Semi-Pro. Hned první jízdu projel naprosto ukázkově a byl zařazen do kvalifikace. Tam si, ale vedl ještě lépe, obě z jeho jízd byly vyrovnané, jedna za 71 a druhá dokonce za 79 bodů. Pro nováčka kategorie to tak znamenalo 3. místo po kvalifikaci a stal se tak mezi čechy nejlepším kvalifikantem.

Kvalifikace PRO
Jen několik málo minut po zahájení živého vysílání se začala sosnovská trať halit do oblak. Ovšem nebyly to oblaky kouře od pneumatik tak, jak jsme si přáli. Byly to bouřkové mraky a to nevěstilo nic dobrého. Za pár minut se spustil ohromný příval deště doprovázený blesky a hromy. Celá trať byla pokryta vodou. Naštěstí tak, jak rychle déšť přišel, tak rychle zase odešel. Jezdci opět dostali právo zajet si zahřívací kolo.

Obrovská profesionalita závodníků kategorie PRO nám ale připravila, i přes mokrou trať, pořádnou porci zábavy. Průjezdy sice byly o poznání pomalejší a bez kouře, ale za to jsme si mohli pěkně do detailu prohlédnout průjezdy zónami.
Po odjetí první poloviny startovního pole to vypadalo na jednoznačnou převahu polských závodníků. Tuto převahu však zanedlouho rozčísnul Filip Vimpel. Na minulé Sosnové, i teď při trénincích působil velice klidně a ukazoval, že on i jeho závodní BMW jsou ve skvělé formě a jeden druhému výborně rozumí. Postupem času se do první desítky začínalo propisovat víc a víc Čechů.

V konečném pořadí se jako třetí umístil Michal Reichert. Ten již ve svém zahřívacím kole předvedl, že s vodou jsou opravdoví kamarádi. Při průjezdu pod komentátorským stanovištěm to totiž vypadalo na ukázkový polibek světel jeho EVO3 a pneumatik u svodidel. V ostré kvalifikaci sice už nenalétl tak zběsile těsně ke svodidlům, ale to porotě vůbec nevadilo. Trajektorie byla i tak velice solidní. Ve stylu Michala je také signifikantním prvkem velký úhel a ten si dovolil i na takto zmáčené trati použít a zasloužil si tak 89 bodů.

Téměř po celou dobu kvalifikace držel průběžnou první pozici výborný polský závodník Pawel Trela jezdící zeleno černým Opelem GT s turem přeplňovaným motorem 2JZ. Hned za svou první jízdu totiž získal 90 bodů. Bohužel pro něj o svou pozici v závěru kvalifikace přišel. Ten kdo přetáhl první kvalifikační příčku na svou stranu byl Marco Zakouřil. V první jízdě, kterou jel na vodě neexceloval, ale druhá byla na téměř suché trati. Právě to mu pravděpodobně hrálo do karet a už v inicializaci driftu se linul slabý kouř od jeho pneumatik a dosahoval oproti ostatním velké rychlosti. Zóny protínal s téměř centimetrovou přesností, potřeboval jen minimum korekcí a dokázal využít celou šíří sosnovské trati čímž jeho jízda vypadala velice ladně. Výsledkem byla nejlepe hodnocená kvalifikační jízda kategorie PRO a 93 bodů na jeho kontě.
Neděle
Nedělní den se nesl ve znamení tandemových jízd. Dopoledne nejdříve jezdci prověřili své stroje v trénincích a kolem poledne je čekala autogramiáda. To byla v letošní sezóně premiérová věc a podle mě se povedla na výbornou.

Battly kategorie Semi-Pro
Tandemových jízd této výkonnostní kategorie se zúčastnilo 16 jezdců. Tito jezdci byli podle pořadí v kvalifikaci rozřazeni do dvojic, které se nám nejprve při představení jezdců představily. Přáním většiny z nás byly vyrovnané a těsné souboje a také alespoň rovnoměrně rozložené pořadí polských a českých závodníků.

Prvních několik battlů v této kategorii bylo odjeto spíše ve vážnějším tempu. Nedocházelo k těsným soubojům a dost často se opakovala situace, kdy jeden z jezdců udělal zásadní chybu a vyřadil tak sám sebe z dalších bojů. Příkladem byl souboj Miroslava Duška a Aleksandry Fijał. Míra opět ukázal svou precizní kvalifikační stopu a rozhodně Ole dovolil stínování. Ta bohužel již od počátku vlála za Mírou a nevěděla, jak se dostat k jeho BMW E30. Problémy vyvrcholily na výjezdu z vracáku. Tam Ola jela hodně dlouho rovně a bylo vymalováno. Míra postupoval dále.

Pro Míru to byl podle mého snový víkend, protože nejen první souboj proti Alexandře se mu podařilo zvrátit ve svůj prospěch, ale vedlu se mu takto až do poslední chvíle. Jediný boj, který nevyhrál, byl před branami finále. Zde se utkal s druhým kvalifikovaným Cezary Gajowczykem. Na jeho výkonný stroj bohužel Míra nestačil, ač bojoval velice statečně.

Cezary se stal po perfektním umístění v kvalifikaci také vedoucím jezdcem v tandemech. Vyřazoval jednoho soupeře za druhým a prokousal se až do velkého finále. Zde se utkal s loňským mistrem kategorie Semi-Pro Michalem Šubrtem. Bohužel v první polovině Michalovi nestačil výkon a nedokázal se dostat k Cezarymu blízko. Obráceně to ale bylo o poznání dramatičtější. Již nástřel napověděl, že polský závodník rozhodně nenechá nic náhodě. Jako na pružině byl po celou dobu spojen s vozem Michala a v závěru ještě mohutně zaútočil. Velké finále tedy vyhrál Cezary a druhé místo bral Michal Šubrt.

Battly kategorie PRO
Začátek soubojů by se dal shrnout jedním výrazem: Bye Run. Kategorie PRO totiž jezdí své battly v rozsahu TOP32. Tentokrát ovšem nebyla účast taková, aby byla celá Top 32 naplněna a proto jsme na úvod viděli spousty samostatných průjezdů tratí.

Smolný byl začátek tandemů pro Michala Vychodila i Davida Mrlinu. Oba jezdce trápí technika a to se i tentokrát projevilo. Michal už celkem solidně dostal zapůjčený vůz do rukou, ale bohužel v neděli dopoledne při tréninku došlo k totální destrukci jeho agregátu a tím pádem nemohl nastoupit do tandemů. David Mrlina se opět trápil s elektronikou svého vozu. Při ladění na poslední chvíli se mu nepodařilo vyřešit úplně vše a v souboji s Łukaszem Smolińskim bylo vidět, že výkon v jeho kompaktu není dostatečný. Doufejme, že se oběma podaří dát své stroje do pořádku a my je znovu uvidíme v plné síle.

Souboj, který bych rád vypíchl se udál mezi Filipem Vimpelem a Janem Konečným. Jak je známo, jsou to dobří přátelé a společně už absolvovali velký počet battlů. Další zajímavostí je druh přeplňování jejich agregátů. Jdou totiž trochu proti zavedenému drifterskému standartu a místo turbem plní své stroje kompresory.

Nebyl to ovšem jen orchestr pro uši, ale i pro oči. Nejprve vedl souboj Filip a zhostil se své role se ctí. Projížděl bezchybně kvalifikační stopu a dal tak Honzovi prostor ke zmenšení vzdálenosti a vyvinutí tlaku. To taky Honza po pár metrech provedl a pak se držel těsně za Filipem. První polovina 21:19 pro Honzu. Opačně bylo vidět jak moc chce Filip postoupit. Již velice agresivně nastupoval a nedal Honzovi prostor ujet. Naopak na mnoha místech se potápěl hluboko po bok Honzovy E36. Tlak vyvrcholil v poslední zatáčce, kde už to vypadalo téměř na kontakt. Druhý souboj 24:16 pro Filipa a on se tak mohl radovat z postupu.

Za mě byla celá kategorie PRO hodně vyrovnaná. O tom svědčily i mnohé opakované souboje.
Další zajímavý battle mezi sebou svedli dva polští borci Pawel Borkowski a Łukasz Laskowski. Na trati si nedali ani centimetr volného místa a ukázali svůj um na obou pozicích v battlu. Pawel jel v zapůjčeném stroji nejprve jako leader. Łukasz se hned po nástřelu nalepil na Pawlův Nissan, po prvním přehozu se vzdálenost mezi nimi prodloužila, ale to netrvalo dlouho. Pawel totiž před vracákem zvolil trošičku širší stopu a to dovolilo Łukaszovi potřebné přiblížení. Ve zbytku už ovšem Łukasz držel centimetrový odstup. Na konci rovinky za vracákem navíc našel ve svém voze ještě nějaký grip navíc a mohutně zatlačil. Výsledkem byla jednoznačná převaha 28:12.
Avšak to, co přišlo v opačném gardu, byla naprostá paráda. Zkušený Borkowski jel jak na krev a vždy se mu povedlo udržet hned vedle Łukasze. Dokonce v poslední zatáčce to vypadalo na tak těsné stínování, že bych se nedivil kdyby byla Pawlova pneumatika obtištěna na dveřích Łukaszova Nissanu. Druhý souboj skončil přesně opačně 28:12 a bylo tak další opakování. Opakování si na svou stranu vzal Laskowski. U jeho soupeře totiž došlo k závadě na vozidle a v první jízdě jel chvilku rovně a v druhé jízdě dokonce ani nenastoupil.

Postupně také odpadávali čeští jezdci, v Top 16 odpadl Michal Reichert. Ten se vlastní chybou na startu připravil o postup. V Top 8 Filipa Vimpela vyřadil velice silný Pawel Trela. Jan Hejda zase nedokázal projít přes Piotra Kozłowskeho. Jediným z Čechů, kdo se podíval dál, byl Marco Zakouřil.

Marco do tandemu v Top 4 vyfasoval velice silného Łukasze Laskowského. Ovšem Marco si hned z první poloviny odnesl převahu 40:0 protože Łukasz udělal velkou chybu. Přestože převaha ve prospěch Marca byla jednoznačná, tak se oba jezdci v opačném gardu zachovali naprosto skvěle a nedali si nic zadarmo. Před tribunami se Marco snažil střídmými úhly a vnitřní stopou dojet před ním jedoucí Nissan. Łukasz ještě před vracákem pocuchal barieru z pneumatik. Marco tohoto momentu využil a docvakl se na jeho dveře. Tlak se dále zvyšoval, až vyvrcholil v poslední zatáčce, kde skoro Marco vytlačil Łukasze za cílovou čáru.

To, co však následovalo dále, si snad žádný fanda driftu nepřeje. Nejprve v souboji Pawel Trela vs Piotr Kozłowski došlo k destruktivnímu kontaktu mezi svodidly a speciálem Pawla. U jeho Opelu totiž došlo k tomu co jsme již zmiňovali. Po inicializaci zul pravou zadní pneumatiku a jeho vůz se stal neovladatelným. Pawel tak nadále nemohl pokračovat a utkat se v malém finále s Laskowskim. Ani velké finále nenabídlo atraktivní souboj. Kozłowski také čelil problému s technikou a nemohl nastoupit. Malé finále byla tedy spanilá jízda Łukasze Laskowského a velké finále projel sám po trati Marco Zakouřil.

Výsledky
Výsledky jsou tentokrát velmi obsáhlé. V každé kategorii jsme vyhlašovali absolutní pořadí po battlech, pořadí v šampionátu Transport Projekt Drift Challenge a na závěr pořadí v DMP.
Kategorie Semi-Pro polská PRO2
Celkové pořadí
- #669 Gajowczyk Cezary
- #327 Šubrt Michal
- #404 Dušek Miroslav
Transport Projekt Drift Challenge
- #327 Šubrt Michal
- #404 Dušek Miroslav
- #254 Kadeřábek Zdeněk
DMP (PRO2)
- #669 Gajowczyk Cezary
- #1141 Czyszczoń Maciej
- #1195 Zajaczek Adam

Kategorie PRO
Celkové pořadí
- #55 Zakouřil Marco
- #1078 Kozłowski Piotr
- #1024 Laskowski Łukasz
Transport Projekt Drift Challenge
- #55 Zakouřil Marco
- #606 Vimpel Filip
- #37 Hejda Jan
DMP (PRO2)
- #1078 Kozłowski Piotr
- #1024 Laskowski Łukasz
- #1046 Trela Pawel

Všem děkuji za přečtení a těším se u dalších závodů. Driftu ZDAR !!!