Datum narození: 31.7.1988
Auto: BMW E36
Motor: RB25DET
Kategorie: SEMI-PRO / Gymkhana PRO
Startovní číslo: 484

Ahoj Sanko,
jsi jeden z jezdců, kterého úplně představovat nemusím, ale i přesto mě zajímá dost věcí a určitě i fanoušky českého driftu. Třeba jedná z věcí, kterou nevím – jak vlastně vznikla tvoje přezdívka?
Ahoj, myslím že už se to řešilo mockrát, ale dáme to ještě jednou 🙂
Dávno, dávno jsem závodně běhal hasičský sport a nosil jsem opravdu dlouhé vlasy, přes které mi skoro nešla nasadit helma a jeden z mých kolegů tehdy prohlásil, že mám „číro jako Sanka“ (právě ten z filmu Kokosy na sněhu), no a už to jelo…. helmu mi narážel na hlavu trenér a každý se mě začal ptát, co to kouřím, když jsem v zimě dýchal 😀 …Bylo mi asi 14 možná 15 let a drží se mě to dodnes.

Prozraď nám něco málo o sobě. Kde bydlíš, kolik ti je a co je náplní tvého pracovního života?
Jmenuji se Jakub Valena, je mi 31 let, pocházím z vesničky Močovice, kde jsem strávil opravdu divoké dětství plné spáleného benzínu. Aktuálně žiji se svou přítelkyní v Kutné Hoře.
Zaměstnán jsem jako obchodní zástupce v ELITu a jak každý ví, jako odpolední hobby mám svou autodílnu.

Čemu se věnuješ mimo svět motorsportu? Něco málo jsem zaslechla ohledně úprav tvého VW Polo.
Ano, o Polu jsi slyšela dobře, akorát je to pořád kolem těch motorů a aut všeobecně. Ačkoli teď už na to není vůbec čas, tak než jsem se dal na drifty, dost aktivně jsem se věnoval tuningu a postavili jsme dvě auta, které si troufám říct, znala celá naše generace tuningářů 🙂


I přes to, že jezdíš závodně teprve tři roky, jsi docela hodně v podvědomí. Prvním rokem, kdy jsi začínal, sis dokonce odvezl za sezónu 2017 titul vicemistra ČR v kategorii STREET. Takhle krásně se umístit hned na poprvé ti muselo udělat radost. Jak ses vůbec k driftu dostal?
První sezóna pro nás všechny byla docela zázrak, byl to titul vicemistra ve STREETU a mistra v Gymkhane STREET, což nikdo z nás ani trochu neplánoval. Takže míra radosti na konci sezóny se ani nedá popsat.
A k driftu vedla cesta právě přes zmiňovaný tuning. Účastnili jsme se srazu na Hradeckém okruhu, kde se zároveň jely drifty a já se nechal svézt na drift taxi a po jednom kole jsem věděl, že tohle musím jednou zkusit.

Před driftem tě nezaujal jiný druh motorsportu?
Ne, ne, nikdy… nebo spíše nikdy nic na takové úrovni. Proběhly nějaké motorky, když jsem byl mladší – blbnutí s auty na polích, ale jinak nikdy nic a dokonce jsem nikdy neměl nic se zadním náhonem 😀 Teda pokud nebudeme počítat první auto Š120 😀

Letošní rok sis vybojoval první místo za Gymkhanu a moc gratulujeme. Když se ale dívám zpětně na průběžné hodnocení, vidím, že více tě oslovila právě tato disciplína než klasické závody.
Děkuji za gratulace 🙂
Gymkhana je hrozně zábavná bez velkého stresu o zdraví svoje nebo auta, protože je mnohem bezpečnější a díky tomu si jí člověk na plno užije bez stresu… Takže první rok ježdění to bylo jasné a jezdilo se s nadšením vše, co šlo. Druhou sezónu jsem si chtěl ještě jednou zkusit jen tak pro zábavu a skočili jsme do rozjeté sezóny a tuším, že mi celkově jeden nebo dva závody chyběly, takže na konci z toho bedna o chlup nebyla.

Letos jsem Gymkhanu ani vlastně jezdit vůbec nechtěl, a naopak jsem se chtěl soustředit na okruhy, jenže začátkem sezóny jsem se dozvěděl o konání Gymkhany Grid v Evropě a pořadatelé Gridu mi sdělili, že výběr bude probíhat z top jezdců v dané zemi, tak jsme se zakousli a drželi vedení celou sezónu. Bohužel nominace nakonec nevyšla a do konce zbývaly dva závody, nálada na bodu mrazu ale dost lidí mě heclo, ať to letos alespoň dojedu a vyhraju… takže tak nějak shrnutí letošní Gymkhany.

Když se zaměříme na tvoje auto, co tě vedlo k výběru značky BMW?
Já jakožto člověk, který BMW opravdu nemá rád, jsem musel hodně zatnout zuby, když se vezlo domů. Ale jasné je to, že se to kupovalo jako 325i a to bylo do začátku to nejlevnější náčiní. A jelikož jsem nikdy nesmykoval, tak se hledala levná varianta, kdyby mi to třeba vůbec nešlo.

I přesto, že máš BMW, mu pod kapotou bije japonské srdce. Můžeš nám ho více popsat?
Ano, pod kapotou Japonec, a to trochu i z toho důvodu, že mnohem raději mám právě japonské vozy, ale kastle BMW už byla komplet hotová a než stavět další auto, zvolil jsem postup swapu Japonce do Němce a přestal jsem říkat, že mám BMW, ale že je to „krabička“, co drží motor 😀
Jinak je to motor RB25det z Nissan Skyline R34, což je 2,5 R6 turbo. Motor je v autě v sériové podobě i výkonu, a dokonce i na sériové jednotce, což by mělo znamenat nějakých 280HP. Vlastně jedinou velkou úpravou je vyrobená olejová vana a otočené sání oleje, aby motor šel usadit za nápravnici E36, přes redukci je motor spojen na převodovku z BMW 330D. Po několika problémech jsme to ještě do obsadili keramickou spojkou a performance přítlačným talířem. A pak už jen měnili olej a jezdili 🙂

Co se týče příští sezóny 2020, plánuješ nějaké změny? Nepřemýšlel jsi nad přestupem do vyšší kategorie?
Myslím, že sny o vyšší kategorii si můžeme nechat jen zdát, na to nejsou ruce, finance a ani technika.
No, a právě kvůli technice a financím, co bude obnášet, to vypadá, že v příští sezóně se nejspíš na českých tratích neuvidíme, jelikož jak už asi většina ví z našeho YT kanálu, stavíme novou zbraň na soupeře.

Dozvěděli jsme se u mnoha jezdců, jakým stylem řeší finanční stránku tohoto koníčku. Jak jsi na tom ty? Kdo ti pomáhá a podporuje tě? Máš nějaké sponzory či partnery?
Hlavním sponzorem je bohužel náš domácí rozpočet, ale naštěstí máme několik partnerů, kteří nám s financováním pomáhají, a to jak finančně, tak i materiálně, a to hrozně pomůže. Pokud to nevadí rád bych je tu vyjmenoval, zaslouží si to: Black & White Trucks, RH Motors Car, Autodíly Sodoma, MV Style autodetailing, Furt Bokem, Drift School a Agados.
Nesmím zapomenout ani na své rodiče (nechci, aby to vypadalo jako že jsem povoláním syn), když můžou, tak taky dost pomůžou, a to je přesně i ten důvod našich polepů „Díky Táto“ 🙂

Otázka na závěr: Kdyby sis v životě mohl splnit jednu věc, ač není momentálně v tvých silách, která by to byla?
Asi by mi vůbec nevadilo dostat se na nějakou profi úroveň a být za tyhle kraviny placený jako full time job 😀 …. ale to je opravdu nereálné a dost ustřelené. Myslím, že by bohatě stačilo, abychom byli pořád zdraví a dělali to pro radost bez nehod s negativních událostí 🙂
