Rozhovor: Nadějný talent v kategorii STREET+ a nový držitel zlata Martin Grejtovský alias Grejťák

Datum narození: 18.11. 1993
Auto: BMW E36 Compact
Motor: M60B40
Kategorie: STREET+
Startovní číslo: 93

Ahoj Grejťáku,
skoro nic o tobě nevím, jsi pro mě a naše čtenáře tak trochu nováček, přibliž mi, kde bydlíš, kolik je ti let a jak si se vůbec ve světě driftu ocitl.

Tak je mi 25 let a bydlím v Ústí nad Labem v rodinném domě s mou rodinkou.

Poblíž mám vlastní autodílnu, kde mám své zázemí pro závody. Co se týče driftů, zajímaly mě už od malička. Úplně poprvé jsem je viděl na Mimoňských válkách a tam mě to celé pohltilo. Vůně spálených pneumatik a benzínu byla neskutečná.

A kdy jsi s tím vlastně začal?

Ze začátku jsem se začal smykat převážně po silnici, ale jelikož ty auta, které jsem měl, neměly moc výkonu na rozdávání, jezdil jsem většinou jen když bylo mokro nebo sněžilo. Bylo mi tuším 19 let, když jsem jel poprvé bokem, s BMW E36 318iS.

V roce 2013 jsem se svezl na BIG BMW a věděl jsem, že chci driftovat. Bohužel v tu dobu na to nebylo dost finančních prostředků, protože jsem teprve začínal vydělávat.

Minulý rok jsme si s kámoši koupili komposty na lítačku na sněhu. Ale nezačala ještě ani zima a mě už zaklepal motor 316i. Pak jsem na bazoši objevil inzerát na M60B40, o kterým jsem vždycky snil a přišlo mi to jako vhodný agregát na to, naučit se driftovat.

Druhý den jsem jel pro motor a začala stavba, která trvala celou zimu a na které se podíleli i moji kamarádi.

Poprvé jsme se s tímto autem jeli podívat na již zmiňované BIG BMW. Byla to pro nás premiéra.

Loni jsme se účastnili posledního závodu v kategorii STREET v Litvínově. Závod se nám podařilo vyhrát a tak jsme se rozhodli, že tuto sezónu STREET+ odjedeme celou.

Mě a můj tým to chytlo natolik, že už se moc těšíme, až v zimě budeme makat na autě, abychom se příští sezónu mohli účastnit ve skupině SEMI-PRO.

Slyšela jsem, že jsi prý automechanik. Máš značnou výhodu.
Pracuješ na vlastní pěst nebo jsi pod někým zaměstnán?

Po škole jsem začínal jako zaměstnanec, ale nechtělo se mi tak brzo vstávat,
tak jsem se rozhodl, že si otevřu svůj servis.

V autech jsem se vrtal už od svého dětství, takže má práce je zároveň i koníčkem.

Když už jsme u těch aut… koukala jsem na to tvoje. Proč zrovna compact?

Jak už jsem se zmínil, moje auto bylo určené nejdřív na jízdu po večerech s kámošema, ale nějak se to zvrtlo.

Každopádně, auto mi vyhovuje a prozatím ho nehodlám měnit. Spíše naopak. Budeme ho nadále vyvíjet, aby bylo konkurenčně schopné ve vyšších skupinách.

Nás kompakťáků je ještě málo a myslím si, že se s tímhle autem dá krásně jezdit díky jeho rozvoru.

Mohl bys nám ho podrobně popsat?

Určitě. V autě je osmiválcový motor z BMW E34 s označením M60B40, motor má výkon 210KW a 400NM.

Přední ramena a řízení je z E46. Mezi ramenem a těhlicí máme adaptéry kvůli většímu rejdu. Na autě je sportovní podvozek Maxpeedingrods. Zadní nápravu jsme kompletně upravili tak, aby se na ni dala štelovat sbíhavost a odklon. Bylo to z toho důvodu, jelikož je to stejná náprava jako na E30 a kde to od výroby štelovat nejde.

Celé auto je ve strongflex silentblocích, takže se na trati krásně chová.
V autě je vevařen bezpečnostní rám od firmy tým-motorsport kvůli našemu bezpečí. Jako další bezpečnostní prvky v autě máme samozřejmě hasící přístroj a odpojovač elektriky.

Na závodech bylo vidět, že jsi skrytý talent. Jak to vnímáš ty
oproti minulému roku?

Minulý rok jsem se teprve seznamoval s autem, nevěděl jsem ani jak foukat gumy. Ale ten poslední závod v Litvínově pro mě a můj celý tým byl ohromným překvapením. Podařilo se nám obsadit první příčku a brali jsme to jako šťastnou náhodu. Letošní sezóna se nám daří, což mě motivuje, abych na sobě pracoval dál. Nejspíš tam nějaký talent bude 🙂

Mluvíš stále o týmu. Kdo jsou členové?
Máte nějaký název? Jak jste se dali dohromady?

Říkáme si Vehicle Garage.

Jsme taková parta kamarádů a dlouholetých přátel, která miluje drifty.
Co se týče mě, tak jsem řidič a mechanik zároveň. Další mechanici jsou Zdenda a Honza Kosíkovi. Zdeněk Ment a Honza Podolan se zase starají o gumy a Petr Benedikt je náš spotter. Všichni jsou moc šikovní.

Vím, že jsi relativně na začátku, ale i přesto, je někdo, kdo ti pomáhá peněžně a nějakým způsobem tě sponzoruje?
Nebo si vše platíš sám z toho, co vyděláš?

Mám pár drobných sponzorů jako třeba HL Seidl. Jedná se o dopravní firmu, která shání řidiče kamionů. Přispěla nám finanční částkou na letošní sezónu. Dále je to Oas Neon, která se stará o polep našeho auta a obléká nás do týmového oblečení. APM autodíly nám půjčují stan na závody. Expert na dovozy přispěl finanční částkou na zbytek sezóny. Autoservis Koruna nám zase půjčuje podvál na závody a díky DBZ stav jsme si mohli dovolit koupit motor do našeho závodního auta. Všem jsem velmi vděčný za jakoukoliv podporu, kterou od nich dostáváme. Ale ve větší části si vše financuji hlavně sám. Je to velice nákladné, proto stále nějaké sponzory či partnery hledám.

Očekáváš od tohoto koníčku něco určitého?
Máš nějaké plány do budoucna co se driftu týče?

Sny mám veliké jako většina, ale řekl bych, že finance na to už malé. Dokud to dokážu uživit, chci to posouvat výš.

Pampeliška

Pampeliška

Jsem srdcem i duší hudebník, spisovatel a maminka. Kromě jiného čokoládofil milujicí gumové medvídky, i když je mi líto je jíst 😅 ... Jestli se chceš se mnou bavit, dej mi čokoládu